بارداری, فارما مگ

چگونه میتوان دوقلو باردار شد؟

چگونه میتوان دوقلو باردار شد؟

رویای داشتن فرزندان دوقلو، برای بسیاری از زوجین شیرین و هیجان انگیز است. ایده بارداری دوقلوها می تواند جذاب باشد. یک زن می تواند یا به طور تصادفی (عوامل ژنتیکی) یا به دلیل برخی از درمان های پزشکی دوقلو یا چندقلو باردار شود. هیچ راهی مطمئن برای باردار شدن با دوقلوها وجود ندارد؛ اما برخی از روش ها و راهکارها تا حدودی می توانند احتمال دوقلوزایی و یا چند قلوزایی در زنان را افزایش دهند. به بیان ساده اگر دو تخمک به صورت جداگانه در رحم بارور شوند یا یک تخمک بارور شده به دو سلول تقسیم شود و هر سلول به طور جداگانه یک جنین را تشکیل دهد، بارداری دوقلویی اتفاق می افتد.

 

روش دوقلوزایی

چگونه میتوان دوقلو باردار شد؟

 

غذاهایی که باعث دوقلوزایی میشوند

مصرف مقادیر زیاد شیر گاو

تغذیه مادر با مقادیر فراوان شیر گاو باعث افزایش سطح هورمون IGF در خون می شود که احتمالا این امر، شانس بارداری دوقلویی را افزایش می دهد. اگر مادرگیاه خوار باشد به دلیل عدم مصرف پروتئین، میزان هورمون IGF در او کاهش می یابد، بنابراین میزان بارداری دوقلویی در افراد گیاه خوار کمتر از افراد دیگر خواهد بود. افزایش احتمال دوقلوزایی با مصرف زیاد شیر گاو میسر میگردد.

سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین وحشی تخمدان را تحریک می کند که منجر به انتشار بیش از یک تخمک برای تخمک گذاری می شود.بنابراین شانس شما برای داشتن دوقلو را افزایش می دهد. سیب زمینی شیرین از مواد غذایی مفید برای دوقلوزایی میباشد.

خوردن صدف توسط مرد و اسید فولیک توسط زن

قبل از اینکه اقدام کنید، قرص اسید فولیک بخورید و همسر خود را تشویق کنید تا کمی صدف بخورد. افسانه ای در مورد صدف وجود دارد که بدون پایه و اساس نیست؛ صدف روی زیادی دارد و این به تولید اسپرم کمک می کند. هر چه اسپرم بیشتری داشته باشد احتمال آن بیشتر است که بتواند یک یا دو تخمک را بارور کند. توصیه می شود مردان 14 میلی گرم در روز مکمل بخورند. سبزیجات برگ سبز، غلات، نان، دانه ها و آرد نخودچی همگی از منابع عالی روی هستند.

 

صدف خوراکی و دوقلوزایی

غذاهایی که باعث دوقلوزایی میشوند

 

عوامل موثر در بارداری دوقلویی

وجود سابقه دوقلویی در خانواده مادر

اگر مادر یا مادر بزرگ خانمی دوقلو باشد، شانس بارداری دوقلویی در این خانم تقریبا دو برابر سایر افراد است.

وجود سابقه دوقلویی در خانواده پدر

مطالعات اخیرا نشان می دهند که ژن دوقلویی در پدر همانند ژن دوقلویی در مادر می تواند بر روی بارداری دوقلویی موثر باشد.

افزایش سن مادر

با افزایش سن مادر، احتمال بارداری دوقلویی نیز افزایش می یابد. قبل از یائسگی به دلیل افزایش میزان آزاد سازی هورمون  FSH، ممکن است در هر سیکل قاعدگی بیش از یک فولیکول از تخمدان ها آزاد شود. تحقیقات نشان داده اند که میزان بارداری دوقلویی درخانم هایی که سن آن ها بیش از 35 سال است، افزایش می یابد.

استفاده از روش های کمک باروری

استفاده از روش های کمک باروری از قبیل ای وی اف (IVF)، شانس بارداری دوقلویی را افزایش می دهد، اگرچه بیشتر افراد به دلیل مشکلات ناباروری از روش ای وی اف برای بارداری خود استفاده می کنند، اما با هدف داشتن بارداری دوقلویی نیز می توان از روش های کمک باروری بهره گرفت. افرادی که از روش ای وی اف برای بارداری دوقلویی استفاده می کنند، باید پیش از انجام ای وی اف از خطرات آن آگاه شوند.

 

عوامل موثر بر دوقلو زایی

استفاده از روش های کمک باروری برای دوقلوزایی

 

داشتن سبک زندگی سالم

عواملی مانند حفظ وزن طبیعی بدن، ترک سیگار و ورزش منظم احتمال بارداری دوقلویی را افزایش می دهند. همچنین مصرف مولتی ویتامین و اسید فولیک قبل از بارداری نیز شانس بارداری دوقلویی را بالا می برد. فولات برای جلوگیری از نقایص لوله عصبی، هم در بارداری های دوقلویی و هم در بارداری تک قلویی استفاده می شود.

انجام یوگا و ورزش

اگرچه نمی توان با اطمینان گفت که یوگا سبب تعادل سطح هورمون ها و بهبود قدرت باروری زنان و مردان می شود، اما این امر کامل اثبات شده است که انجام یوگا و مراقبه می تواند سبب آرامش زوجین شود، که این امر در بهبود قدرت باروری تاثیر دارد.

رعایت فاصله بین بارداری ها

یکی دیگر از روش های افزایش احتمال بارداری دوقلویی ایجاد فاصله کافی میان بارداری ها است. اگر بلافاصله پس از یک حاملگی مجددا باردار شوید احتمال دوقلوزایی در شما کاهش پیدا می کند.

مصرف قرص ضد بارداری

قرص ضد بارداری میزان بارداری دوقلویی را افزایش می دهد؛ به خصوص اگر مصرف قرص ضد بارداری به صورت منظم انجام نگیرد، احتمال بارداری دوقلویی بیشتر هم می شود.

 

تاثیر قرص ضدبارداری در دوقلوزایی

قرص های ضد بارداری و دوقلوزایی

 

داروهای گیاهی برای دوقلو باردار شدن

روغن پامچال شب

شیرین بیان

روغن بذر کتان

کاساوا شیرین

گیاه پنج انگشت

ریشه ماکا

کوهوش سیاه

انو اع بارداری دوقلو

 

بارداری دوقلو غیر همسان

انو اع بارداری دوقلو

 

دوقلوهای همسان

دوقلوهای همسان زمانی رخ می دهد که یک تخمک توسط یک اسپرم بارور و به دو جنین جدا تقسیم شود. آنها از نظر ترکیب ژنتیکی و جفت مشترک هستند.

دوقلوهای غیرهمسان

 دوقلوهای غیرهمسان یا دیزیگوتیک، زمانی رخ می دهد که دو تخمک توسط دو نطفه بارور شوند. آنها منحصر به فرد هستند و از نظر ترکیب ژنتیکی یا جفت مشترک نیستند. از آنجا که دوقلو های غیر همسان تنها نیمی از ترکیب ژنتیکی یکسان را دارند، همیشه از یک جنس نیستند.

علت زیاد شدن بارداری دو قلویی

امروزه، بارداری دوقلویی نسبت به گذشته در بین بانوان شایع تر شده است. اکثر محققین دلیل بیشتر شدن بارداری دوقلویی را حاصل یک نوع ناهنجاری سلولی در اثر کمبود کلسیم دانسته اند که در طی این عارضه، دیواره پروتئینی که سلول ها را در کنار هم قرار می دهد، ضعیف می شود. آمار قرن بیست و یکم نشان می دهد که احتمال داشتن دوقلو ۳٪، در میان جمعیت عمومی است.

 

بارداری دوقلو

علل افزایش دوقلوزایی

 

خطرات بارداری دوقلو

تولد زودرس

وزن کم هنگام تولد

ناتوانی در بدو تولد و شرایط مادرزادی بهداشتی مانند فلج مغزی و اوتیسم

پره اکلامپسی

دیابت در دوران بارداری

زایمان سزارین

کلام پایانی

در حالی که هیچ راهی مطمئن برای بهبود احتمال داشتن دوقلو وجود ندارد، شما می توانید شانس خود را با یک یا چند روش دیگر برای باردار شدن دوقلوها امتحان کنید. شیر گاو، صدف و اسید فولیک از جمله غذاهای مفید دوران بارداری اند که میتوانند منجر به دوقلوزایی شوند. انجام یوگا و ورزش، داشتن سبک زندگی سالم، مصرف قرص های ضد بارداری و افزایش سن مادر از دیگر عوامل دوقلوزایی هستند.  گیاه پنج انگشت، ریشه ماکا و کوهوش سیاه نیز از جمله گیاهانی اند که میتوانند در بارداری دوقلو موثر واقع شوند. همچنین درصورتی‌که قصد بارداری دوقلو را دارید قبل از آن با پزشک متخصص مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *