فارما مگ

مراقبت هایی که در ماه نهم بارداری باید رعایت شود

مراقبت های بارداری در ماه نهم

ماه نهم بارداری هم فرا رسید و سفر بارداری شما تقریبا رو به پایان است. احتمالا خیلی هیجان زده هستید که هر چه زودتر کودک خود را در آغوش بگیرید. اما بهتر است هیجان و استرس خود را تا حد ممکن کنترل کنید. احساس یک زن باردار در ماه نهم بارداری، عجیب است. احساس به اتمام رسیدن یک پروسه بسیار طولانی و سخت برای به دنیا آوردن یک فرزند دوست داشتنی، احساسی است که تنها یک مادر باردار آن را درک می‌کند.

 

بارداری در ماه نه

بارداری در ماه نهم

 

نکات مهم ماه نهم بارداری

 

 

وضعیت نشستن و خوابیدن

بهتر است در ماه نهم به سمت چپ بخوابید. برای نشستن نیز بهتر است مستقیم نشسته و تکیه خوبی به پشتی بزنید. صندلی که برای نشستن از آن استفاده می‌نمایید باید نرم و راحت باشد تا به شما و جنین فشار وارد نشود.

واکنش‌ های ناگهانی

نشستن و یا ایستادن ناگهانی می‌تواند قند خون شما را کاهش دهد و یا موجب انقباض رحم شود. این واکنش‌ های ناگهانی برای ماه نهم بارداری مناسب نمی‌باشد. سعی کنید کارهای روزانه خود را با نهایت احتیاط و آرامش انجام دهید تا موجب جلوگیری از زایمان زودرس گردد.

استرس

در ماه نهم بارداری، آشفتگی و استرس را از ذهن خود دور کنید. خودتان را به روش‌های متنوعی مانند پیاده روی آرام، استراحت کافی و یا شنا کردن، آرام کنید تا ذهنی آماده و به دور از استرس برای زایمان داشته باشید. عوارض استرس در دوران بارداری بسیار زیاد هستند که بر جنین نیز تاثیر میگذارند.

 

تاثیر استرس در بارداری

استرس در ماه نهم بارداری

 

شنا

شما می‌توانید به نزدیک‌ترین استخر محل زندگی‌تان بروید و از شنا کردن لذت ببرید. شنا یکی از بهترین ورزش‌ها برای ماه نهم بارداری است، زیرا حالت بی‌وزنی که در استخر به شما دست می‌دهد به شما آرامش می‌بخشد و شنا یکی از تمرین‌ های عالی برای آمادگی قبل از زایمان است.

حمام آب گرم

در ماه نهم بارداری، دوش آب گرم بهترین وسیله برای تسکین درد و آرامش بخش است.

گذراندن اوقات خوش با خانواده

داشتن اوقات خوش خانواده، روحیه شما را برای زایمان ارتقا می‌دهد و استرس ماه نهم بارداری شما کم می‌شود.

تمرینات کگل

تمرینات کگل در ماه نهم بارداری بهترین تمرینات برای تقویت لگن است و شما را برای زایمان آماده می‌کند.

 

تمرینات کگل بارداری

تاثیر ورزش در بارداری

تغذیه مناسب در ماه نهم بارداری

مقدار زیادی سبزیجات دارای برگ سبز‌، شیر و غلات غنی شده که منبع غنی کلسیم هستند‌، بخورید. کلسیم برای تشکیل استخوانها و دندانهای قوی در کودکان لازم است. یک زن حامله باید در روز 1000 میلی گرم کلسیم مصرف کند.

مصرف روزانه 600 میکروگرم اسید فولیک در طول بارداری توصیه می‌شود. اسید فولیک برای پیشگیری از نقایص هنگام تولد مربوط به مغز و ستون فقرات، لازم است. سبزیجات برگدار (اسفناج‌، کلم بروکلی‌، کاهو رومی)‌، لوبیا‌، عدس‌، آجیل و مرکبات منابع خوبی از این ویتامین هستند.

سبزیجات نارنجی یا زرد (مانند سیب زمینی شیرین یا هویج)‌، سبزیجات برگ دار‌، جگر و شیر منابع خوبی از ویتامین A هستند.

ویتامین D نیز برای تقویت بینایی و قوی شدن استخوان‌ها و دندان‌های کودک لازم است.

 

تغذیه ماه نه بارداری

تغذیه مناسب در ماه نهم بارداری

 

پروتئین مورد نیاز را می‌توانید از طریق مصرف گوشت بدون چربی و مرغ‌، تخم مرغ‌، غذاهای دریایی‌، نخود فرنگی‌، محصولات سویا‌، لوبیا‌، شیر‌، غلات و آجیل‌های بدون نمک به دست آورد. پروتئین برای سلامتی عضلات و مغز لازم است.

ویتامین C برای سلامت لثه‌ها و تقویت دندان‌ها و استخوان‌های کودک و خودتان ضروری است. مرکبات‌، توت فرنگی‌، گوجه فرنگی و کلم بروکلی منابع خوبی برای تامین ویتامین C هستند.

از کشیدن سیگار و نوشیدن الکل خودداری کنید.

مقدار زیادی مایعات بنوشید تا آب بدنتان تامین شود.

تغییرات جسمی و روحی مادر در ماه نهم بارداری

 

روحیات مادر باردار در ماه نهم

تغییرات جسمی و روحی مادر در ماه نهم بارداری

 

از آنجایی که ماه نهم بارداری، آخرین و مهم‌ترین ماه بارداری است، فشار عصبی و فکری روی مادر باردار بسیار زیاد است. همان‌طور که روزهای ماه نهم بارداری سپری می‌شود، مادر باردار بیشتر به روز زایمان نزدیک می‌شود و باید در ماه نهم بارداری مراقبت‌ های جدی بر روی جنین و خودش داشته باشد. ماه نهم بارداری می‌تواند هم از نظر جسمی و هم از نظر عاطفی برای زن باردار چالش برانگیز باشد و با تغییرات و ناراحتی‌های جسمی به علت رشد اندازه جنین و افزایش وزن جنین و مادر همراه است.

معمولاً مادران در سه‌ماهه سوم بارداری دچار تنگی نفس، سوزش سر دل، هموروئید، مشکلات خواب، افزایش دمای بدن و خستگی بیشتر می‌شوند. علاوه بر این، بسیاری از خانم‌ها تورم در قوزک پا و انگشتان خود را تجربه می‌کنند که اگر چه برخی تورم‌ها عادی است. شروع گرفتگی و انقباض در رحم  که نشان می‌دهد بدن شما خود را برای زایمان آماده می‌کند. انقباض‌های کاذب یا درد زایمان کاذب، حدود ۳۰ تا ۶۰ ثانیه طول می‌کشد و معمولا بدون درد، نامنظم، کاملاً طبیعی و بی‌خطر هستند. فکر رسیدن زمان زایمان، باعث ایجاد اضطراب و نگرانی در مادران می‌شود و این اضطراب با کاهش خواب در این دوره و مخصوصاً ماه‌های آخر همراه است. برای کاهش اضطراب به یاد داشته باشید که به بدن خود اعتماد کنید؛ فرایندهای بدن شما دقیقا همان کاری را که باید انجام دهند، انجام می‌دهند.

علائم شایع ماه نهم بارداری

 

علائم ماه آخر بارداری

علائم شایع ماه نهم بارداری

 

خروج پلاک مخاطی

افزایش ترشحات واژن

تکرر ادرار

کمردرد

خارش پوست

فشار لگنی و درد واژن

جنین سر و ته شده و پایین افتاده و تنفس برای مادر ساده‌تر است.

این علایم در ماه‌های آخر بارداری رایج است و قرار نیست تمامی آنها را یک جا تجربه کنید. برخی مادران تنها مواردی از آن را تجربه می‌کنند.

رشد و وزن جنین در ماه نهم بارداری

در ماه آخر بارداری سرعت وزن‌گیری جنین به حداکثر خود می‌رسد و در نهایت به طور معمول با وزن حدود ۳ تا ۴ کیلوگرم و قد ۵۰ تا ۵۸ سانتی‌متر آماده به دنیا آمدن می‌شود. دیگر پوست او به طور کامل نرم و صاف شده و موهای کرکی روی بدنش هم کمتر شده است، بدن او چربی را کاملا جذب کرده و حالا او حسابی تپل به نظر می‌رسد. در پایان این ماه رشد او نهایی شده، اما مغز و ریه‌هایش همچنان برای تکامل تلاش می‌کنند و این تلاش شاید حتی بعد از به‌ دنیا آمدن نوزاد هم ادامه یابد.

 

وزن گیری جنین در ماه نهم بارداری

رشد و وزن جنین در ماه نهم بارداری

 

حرکات جنین در ماه نهم بارداری

با نزدیک شدن به پایان بارداری، کودک شما شروع به قرار گرفتن در قسمت پایین شکم می‌کند. در واقع اکثر نوزادان تا هفته ۳۶ بارداری سرشان را به سمت پایین می‌آورند.

از آنجایی که در این ماه از بارداری کودک فضای کمتری دارد، حرکت کمتری نیز خواهد داشت. برای اینکه وضعیت کودک خود را کنترل و پیگیری کنید، تعداد ضربات نرمال نوزاد را باید در نظر داشته باشید.

اگر متوجه کاهش حرکات کودک خود شدید یا در خصوص فعالیت‌های او نگران هستید، به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

زمان مناسب مراجعه به پزشک در بارداری

 

مراجعه به پزشک در ماه نهم بارداری

بهترین زمان مراجعه به پزشک در بارداری

 

پس از رسیدن به هفته ۳۶ بارداری، باید هر هفته به پزشک مراجعه کنید تا بررسی‌های لازم انجام گیرد. به‌طور کلی در صورت داشتن علائم زیر باید به پزشک مراجعه کنید.

انقباضات به‌مدت ۱ دقیقه، که حداقل تا انقباض بعدی ۱ ساعت فاصله دارد.

خارج شدن آب زیاد (پاره شده کیسه آب)

هرگونه خونریزی واژینال در بارداری

درد شدید در شکم

کاهش حرکات جنین

کمردرد مداوم قبل از ۳۷ هفتگی

کلام پایانی

وضعیت نشستن و خوابیدن، تغذیه مناسب، شنا و استرس از مراقبت های ماه نهم بارداری میباشند. با توجه به موارد ذکر شده، استراحت بیشتر و آرامش ذهنی می‌تواند به شما کمک کند تا به راحتی و به سلامت از این مرحله عبور کنید و زایمان خوبی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − 8 =