فارما مگ, سلامت خانواده

ماء الشعیر مضر است یا مفید؟

ماء الشعیر مضر است یا مفید؟

ماءالشعیر، نوشیدنی تولیدشده از مالت، رازک، آب آشامیدنی و گاهی مخمر است. این نوشیدنی، سرشار از فیبر، آنتی اکسیدان، مواد معدنی و ویتامین است. در ادامه به این پرسش که ماء الشعیر مضر است یا مفید پاسخ داده میشود و خواص و مضرات آن بررسی میگردد.

ماء الشعیر مضر است یا مفید

ماالشعیر حاوی مالت جو، گلوکز، ویتامین های گروه B، ویتامین C، اسیدهای آمینه و آب کربوناته است. مصرف به اندازه ماء الشعیر سبب کاهش برخی از بیماری ها می شود و خواص بسیاری دارد. بعضی از ویتامین های  ماالشعیر از پوست محافظت کرده و برای سلامت آن مفید می باشند. مواد سازنده آن از لخته شدن خون جلوگیری میکند. برخی از افراد تصور می کنند که ماءالشعیر نوشیدنی مغذی است، بنابراین در هر وعده، بدون هیچ محدودیتی آن را می نوشند اما پس از مدتی دچار مشکلات متعددی می شوند. برای مثال ماءالشعیر برای افراد چاق و افرادی که دیابت دارند به عنوان یک نوشیدنی مفید توصیه نمی‌شود. در ادامه خواص و مضرات ماء الشعیر به تففصیل بیان میگردد.

نحوه تولید ماء الشعیر

جوها بعد از بوجاری و شست وشو، به مرحله جوانه زنی برده می شوند و پس از جوانه زنی مطلوب، جوی جوانه زده را برای تولید مالت به مرحله کوره گذاری منتقل می کنند. مالت پس از طی 3 مرحله خیساندن، جوانه زنی و کوره گذاری به دست می آید. هدف از مالت سازی، فعال کردن برخی از آنزیم های موجود در جوی مورد استفاده، برای تولید ترکیب هایی همچون پپتیدهای کوچک، اسیدهای آمینه آزاد و قندهای قابل تخمیر (نظیر قند مالتوز) است. با کمی تحقیق متوجه خواهید شد که عصاره مالت جزو پرارزش ترین، مقوی ترین و بهترین مواد غذایی محسوب می شود. این ماده سرشار از ویتامین های گروه B ، C و E است . این گروه ویتامین ها یکی از مهمترین و ضروری ترین مواد مورد نیاز برای بدن هستند. سپس مالت را خیس و آسیاب می کنند و به آن رازک و شکر می افزایند و برای جلوگیری از تخمیر توسط مخمرهای وحشی، محصول را تحت شوک حرارتی قرار می دهند و با آب گازدار مخلوط می کنند و پس از فیلتر و پر کردن، فرآیند حرارتی را به انجام می رسانند. هرچه میزان رازک در ماءالشعیر زیاد باشد تلخی ماءالشعیر بیشتر است . همچنین تلخی ماء الشعیر به نوع مالت مصرفی و غلات آن نیز بستگی دارد و نشانه خلوص محصول نیست.

 

نحوه تولید ماء الشعیر

نحوه تولید ماء الشعیر

 

خواص ماء الشعیر

کاهش کلسترول

نوشیدن ماء الشعیر، می‌تواند بر کلسترول شما تاثیر بگذارد. مواد شیمیایی به نام توکول ها در جو وجود دارد که کلسترول بد را سرکوب کرده و به سلامت کلی قلب و عروق می‌انجامد.

بهبود حافظه

آبجو بدون الکل می تواند حافظه را تقویت کند، کسانی که آبجو می نوشند، کمتر به بیماری آلزایمر مبتلا می شوند.

افزایش طول عمر

کسی که یک تا دو لیوان آبجو بدون الکلدر روز می نوشد، عمر طولانی تری خواهد داشت.

ضد اسهال

اسید و میکروب های آبجو بدون الکل مانع از فعالیت میکروب های بوجود آورنده دل پیجه و اسهال می شوند.

سلامت مو

تقویت مو با ماءالشعیر هر نوع مویی احتیاج به تقویت دارد و برای آنکه بهترین وضعیت را به خود بگیرد و خوش حالت و در عین حال نرم و لطیف باشد باید به آن رسیدگی شود. یک شیشه ماءالشعیر را باز کرده و در هوای آزاد بگذارید تا طعم آن عوض شود و به عبارت دیگر گاز آن خارج شود، پس از آنکه موهای خود را شامپو زدید و با آب بطور کامل شستید و خشک کردید موهای خود را با مایع فوق بشویید و ماساژ دهید. اکنون سر خود را با پارچه و یا حوله ببندید.

 

ماء الشعیر برای مو

خواص ماء الشعیر برای مو

خواص آنتی اکسیدانی

ماء الشعیر سرشار از ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌هاست. آنتی اکسیدان ‌های موجود در ماء الشعیر خواص زیادی برای سلامتی دارند؛ چرا که با حذف رادیکال‌های آزادی که باعث استرس اکسیداتیو در اندام‌ها می‌شوند، رشد سلول‌های سالم را امکان‌پذیر می‌کند.

کمک به هضم

یکی از خواص ماء الشعیر کمک به هضم غذاست و آن‌هم به دلیل محتوای سرشار از فیبر آن است. بدن انسان برای آنکه مواد غذایی را از طریق معده و روده منتقل کند به فیبر احتیاج دارد.

لاغری

محتوای فیبر موجود در ماء الشعیر صاف نشده می‌تواند به هضم منظم‌تر غذا کمک کند و همچنین موجب احساس سیری طولانی‌تر شود. آب جو کالری زیادی دارد و آب زیادی برای بدن تامین می‌کند، اما چربی بسیار کمی دارد. این عوامل می‌توانند نوشیدن ماءالشعیر بدون قند را به عنوان یک راهکار موثر برای رفع گرسنگی و جلوگیری از میا‌ن وعده‌های غذایی تبدیل کند.

 

ماء الشعیر برای لاغری

لاغری با ماء الشعیر

 

تقویت سیستم ایمنی بدن

از دیگر خواص ماء الشعیر می‌توان به تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد. ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در ماء الشعیر، می‌تواند علاوه بر مبارزه با رادیکال‌های آزاد از طریق دیگری نیز به سیستم ایمنی بدن خدمت کند. هنگامی که آب جو را با مرکبات طعم‌دهی می‌کنید، به نوشیدنی خود ویتامین C فراوان افزوده‌اید که این باز هم به سلامتی شما کمک بیشتری می‌کند.

دفع سنگ کلیه

همانطور که گفته شد، ماء الشعیر یا دلستر بدون الکل می‌تواند به هضم بهتر مواد غذایی و دفع سموم از بدن کمک کند. این نوشیدنی همچنین بدن را هیدراته می‌کند و به این ترتیب ادرار را افزایش می‌دهد و از همین حیث است که گفته می‌شود به شست‌وشوی کلیه‌ها و دفع سنگ کلیه کمک می‌کند. اما در طب سنتی گفته می‌شود که مصرف زیاد ماء الشعیر برای مثانه مضر است و لازم است با مصلحش نوشیده شود؛ روغن زیتون، روغن بابونه و روغن بادام شیرین از جمله مصلحات ماء الشعیر است.

ضد استرس

محققین دانشگاه مونترال تائید کرده اند که چند لیوان آبجو بدون الکل در روز فشار ناشی از کار و مشکلات روزانه را سبک می کند. کسانی که آبجو بدون الکل می نوشند بسیار بیشتر دچار استرس هستند.

کنترل دیابت

مطالعات نشان می‌دهند که نوشیدن ماءالشعیر تلخ می‌تواند به شما در کنترل قند خونتان کمک کند. افرادی که به دیابت مبتلا هستند، ممکن است از نوشیدن ماء الشعیر پس از غذا سود ببرند. علاوه بر این، آنتی‌اکسیدان‌ های موجود در جو به بهبود عواقب دیابت کمک می‌کنند.

 

خواص ماء الشعیر برای دیابت

کنترل دیابت با ماء الشعیر

 

مضررات مصرف ماء الشعیر

بسیاری از افراد تصور می کنند که ماءالشعیر نوشیدنی مغذی است که نه چاق می کند و نه مضرات نوشابه را دارد بنابراین در هر وعده، بدون هیچ محدودیتی آن را نوشیده و پس از مدتی دچار مشکلات متعددی می شوند.  زیاده روی در مصرف ماالشعیر، بعلت داشتن قند و گاز CO2 برای سلامتی مضرّ است، زیرا قند و اسید موجود در آن باعث پوسیدگی دندان ها می شود. قند هم باعث ایجاد کالری اضافی و چاقی می شود. همچنین برای کسانی که معده های حساسی دارند ورود این اسید در معده ( اگر چه ضعیف است)، میزان اسیدیته معده را بالا می برد. در ماءالشعیر هم شکر و گازکربنیک به اندازه موجود در نوشابه وجود دارد و اثر چاق کنندگی و بروز پوکی استخوان آن متفاوت نیست. تنها مزیت ماءالشعیر نسبت به نوشابه در املاح و ویتامین هایی است که از جو دریافت می شود و تا حدی از نوشابه بهتر به نظر می رسد اما زیاده روی در خوردن آن نیز می تواند همانند زیاده روی در مصرف نوشابه مشکل ساز باشد.

پوسیدگی دندان ها

مصرف زیاد ماءالشعیر به علت داشتن قند و گازCO2 برای سلامتی مضرّ است و قند و اسید موجود در آن باعث پوسیدگی دندان ها می شود.

ایجاد مشکلات معده

مصرف ماء الشعیرهای گازدار برای کسانی که معده های حساسی دارند مضر است زیرا گاز CO2 موجود در آن بصورت محلول به حالت اسید کربنیک است و این اسید میزان اسیدیته ی معده را بالا می برد و فرد دچار التهاب ها یا زخم های گوارشی شود. به کمک این اسید هضم غذا بهتر می شود و پس از مدتی معده تنبل شده و براحتی نمی تواند غذا را هضم کند. ناراحتی معده ممکن است با برخی علائم خفیف یا شدید مانند درد، گرفتگی، نفخ و حتی گاهی اسهال به وجود بیاید. مصرف زیاد ماءالشعیر با برخی از داروها نیز تداخل دارد.

پوکی استخوان

اسید فسفریک به کاررفته در این نوشیدنی، می تواند موجب پوکی استخوان شود. همچنین گاز کربنیک به کاررفته در این نوشیدنی نیز می تواند سبب پوکی استخوان گردد.

 

ضرر مصرف ماء الشعیر

مضررات مصرف بیش از حد ماء الشعیر

 

کاهش نیروی جنسی مردانه

ماده تلخ موجود در ماء الشعیر که رازک نام دارد نیروی جنسی زنان را زیاد می کند ولی از نیروی جنسی مردان می کاهد.

یبوست

مصرف زیاد ماءالشعیر سبب می شود که به یبوست مزمن مبتلا شوید. اگر یبوست شما بیش از 7 روز ادامه داشت، با پزشک خود مشورت کنید.یبوست شدید، همراه با خونریزی مقعدی و درد است . برای جلوگیری از این مشکل بیش از حد ماءالشعیر مصرف نکنید.

مشکلات جراحی

ماءالشعیر باعث افت ناگهانی گلوکز خون می شود پس باید قبل از عمل جراحی مراقب باشید و 10 تا 14 روز قبل از عمل جراحی، ماءالشعیر مصرف نکنید. این کار به تنظیم قند خون کمک می کند.

چاقی

برخی از افراد عادت دارند که به جای آب بعد از هر وعده ی غذایی از ماء الشعیراستفاده کنند . این افراد پس از مدتی دچار اضافه وزن می شوند زیرا ماء الشعیر کالری قابل توجهی دارد. وقتی از ماء الشعیر به جای آب استفاده می کنید در حال رساندن کالری به بدن تان هستید و این کالری های اضافه بر نیاز بدن به صورت چربی ذخیره می شوند. با مصرف ماء الشعیر، روزانه حدود 120 تا 150 کیلوکالری اضافه بر آنچه می خورید دریافت می کنید.

انسداد یا پارگی مری

جو به علت وجود مقدار زیاد فیبر به مری آسیب می رساند. اگر زمان تهیه ماءالشعیر آب کافی به عصاره مالت اضافه نکنید ممکن است دچار سختی در بلع شوید که باعث انسداد یا حتی پارگی مری می شود.

بیماری سلیاک

بیماری سلیاک که به دلیل عدم تحمل گلوتن به وجود می آید و آلرژی به گندم است. جو مقدار زیادی گلوتن دارد که این مشکل را شدیدتر می کند.

نفخ یا باد روده

جو که یک فیبر محلول است به علت بیشتر نمودن فعالیت باکتری های مفید درون روده بزرگ موجب نفخ و باد روده می شود. برای جلوگیری از نفخ، از مصرف ماءالشعیر خود بکاهید.

 

مضرات ماء الشعیر

ماء الشعیر عامل نفخ یا باد روده

 

کلام پایانی

ماء الشعیر نیز مانند سایر خوراکی ها هم خواص مفید دارد و هم خواص مضر. از جمله خواص مفید آن میتوان به کاهش کلسترول، بهبود حافظه، افزایش طول عمر، کنترل دیابت و لاغری اشاره کرد. پوسیدگی دندان ها، ایجاد مشکلات معده، یبوست و کاهش نیروی جنسی مردانه از مضرات مصرف بیش از حد ماء الشعیر میباشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *