بارداری, فارما مگ

فواید ید و فولیک اسید در بارداری

فواید ید و فولیک اسید در بارداری

ید عنصری بسیار کمیاب است که برای سلامت بدن بسیار مهم و حیاتی است. وجود این عنصر برای کارکرد درست غده تیروئید ضروری است. همچنین این عنصر نقش مهمی در حفظ سلامت سیستم عصبی دارد و به رشد استخوان‌ها و دندان‌ها در بدن کمک می‌کند. از فواید دیگر این عنصر برای بدن می‌توان به ایجاد تعادل در سوخت و ساز بدن و پروتئین سازی اشاره کرد. اسید فولیک نیز یکی از انواع ویتامین های گروه B است که برای رشد سلول ها و متابولیسم (سوخت و ساز) بدن لازم می باشد. در ادامه فواید این دو ماده مهم در دوران بارداری مورد بررسی قرار میگیرد.

 

ید و فولیک اسید

فواید ید و فولیک اسید

 

فواید ید و فولیک اسید در بارداری

اسید فولیک ازجمله ویتامین های گروه B، به صورت محلول در آب است. این ماده نقش مهمی در سلامت روانی و همچنین عملکرد مغز ایفا می کند. استفاده مقدار کافی اسید فولیک در دوران قبل از بارداری و در طول بارداری از اهمیت بالایی برخوردار است. کمبود آن باعث بروز برخی ناهنجاری ها در لوله های عصبی و نخاع جنین می شود. بسیاري از این مشکلات با مصرف به اندازه و به موقع مکمل اسید فولیک در سنین باروري قابل پیشگیري است از این رو به زنانی که قصد بارداری دارن توصیه شده که قبل و در حین بارداری فولیک اسید مصرف کنند.

در ویدئوی زیر خواص فولیک اسید در دوران بارداری ارائه میگردد.

 

 

ید نیز از طریق مصرف نمک ید دار تامین می‌شود، اما مقدار دریافتی از طریق نمک برای خانم‌های باردار کافی نیست و آنها به مقدار بیشتری ید احتیاج دارند. کمبود ید در بدن خانم‌ های باردار خطری جدی برای کودکان آنها محسوب می‌شود، چرا که کمبود ید در عقب ماندگی ذهنی کودکان عامل موثری است. علاوه بر این مصرف ید در زمان بارداری به افزایش هوش کودکان نیز کمک می‌کند. از دیگر فواید ید، تاثیر آن بر روی رشد مو، ناخن، پوست و دندان است. از این رو مادرانی را شاهد هستیم که در دوران بارداری دچار ریزش مو و افتادگی در پوست می‌شوند چرا که به میزان کافی ید مصرف نکردند. همچنین مادران بعد از به دنیا آوردن کودکانشان، در زمان شیردهی نیز باید ید مصرف کنند. چرا که نوزاد در چند ماه اول زندگی فقط از طریق شیر مادر تغذیه می‌شود و میزان ید لازم را از بدن مادر دریافت می‌کند. توصیه می شود مکمل ید به مقدار 150 میکرو گرم روزانه از حداقل سه ماه قبل از بارداری شروع و در تمام طول بارداری و شیر دهی ادامه داشته باشد. مصرف محصولات ید دار موجب جلوگیری از عقب ماندگی ذهنی کودکان میگردد.

 

فواید ید و فولیک اسید برای بارداری

فواید فولیک اسید و ید برای بارداری

 

عوارض کمبود ید و فولیک اسید در دوران  بارداری

شایعترین پی آمد کمبود ید که در طول تکامل جنین و اوایل نوزادی بروز می کنند شامل سقط جنین، مرگ داخل رحمی جنین، آنورمالی های مادرزادی و تاخیر شدید و غیر قابل برگشت فعالیت های مغزی می باشند.

واژه فولات همان فولیک اسیدی بوده که در منابع طبیعی یافت می شود. اسید فولیک، نسخه دست ساز فولات بوده و در مکمل ها یافت می شود. اسید فولیک، برای  درمان انواع کم خونی و سایر مشکلات شده استفاده می شود. کمبود اسید فولیک، در بین افرادی که مشکلات گوارشی، بیماری های کلیه و کبد و یا اعتیاد به الکل دارند، شایع می باشد.

مصرف قرص ید و فولیک اسید در بارداری

قرص یدوفولیک اسید به عنوان یکی از مکمل های اصلی در دوران آماده شدن برای بارداری، دوران بارداری و دوران شیردهی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این قرص ترکیب مناسب و کاملی از ید و اسید فولیک می باشد و بر همین اساس استفاده از آن در دوران های یاد شده توصیه می گردد. قرص فولیک اسید و ید ازجمله مکمل های تغذیه ای است که مصرف آن برای زنان، در پیش از بارداری و در زمان تشکیل سلول تخم ضروری است. این مکمل از بروز ناهنجاری های لوله عصبی جنین جلوگیری می کند، به همین دلیل توصیه شده خانم هایی که قصد بارداری دارند، حداقل یک تا سه ماه پیش از بارداری مصرف فولیک اسید و ید را آغاز و در مدت بارداری نیز ادامه دهند. توجه داشته باشید که میزان و مدت مصرف این مکمل باید زیر نظر کارشناس تغذیه صورت گیرد.

بهترین زمان مصرف قرص فولیک اسید و ید روزانه ۱ عدد همراه با غذا و آب کافی است  و ترجیحا با معده خالی مصرف نشوند.

مقدار توصیه شده را بدون مشورت با پزشک یا داروساز افزایش ندهید.

 

مصرف قرص ید و فولیک اسید در بارداری

مصرف قرص ید و فولیک اسید در بارداری

 

خواص ید و فولیک اسید برای جنین و مادر

کاهش خطر بروز نقایص لوله عصبی جنین

پیشگیری از کم خونی مادر و جنین

ضروری برای رشد سیستم عصبی و تکامل بینایی و شنوایی

ضروری برای رشد جنین و شیرخواران

افزایش ضریب هوشی جنین و جلوگیری از عقب ماندگی

پیشگیری از عوارض کمبود ید و فولیک اسید در بارداری نظیر کرتینیسم و نقص لوله عصبی جنین

تنظیم متابولیسم بدن و تولید انرژی

عوارض ید و فولیک اسید

 

عوارض ید و فولیک اسید

آلرژی از عوارض ید و فولیک اسید

 

مصرف این فرآورده در مقادیر توصیه شده اغلب سبب بروز عوارض جانبی نمی شود.

بعضی افراد ممکن است به فولیک اسید و یا محصولاتی که حاوی آن هستند آلرژی داشته باشند و باید از مصرف اسید فولیک خودداری نمایند.

عوارض جانبی، اسید فولیک، عموما بی خطر بوده، بعضی از عوارض جانبی آن در مقادیر بالای مصرف شامل تهوع، نفخ شکم، باد معده و بی خوابی است.در صورت بروز و ادامه یافتن هر گونه عارضه جانبی و یا بروز واکنش های حساسیتی مصرف این فرآورده را قطع نمایید.

خطرات، اسید فولیک بعضی اوقات باعث پنهان شدن علائم بعضی از بیمار های خطرناک که در نتیجه کمبود ویتامین B12 هستند، می شود.

عوارض خطرناک مصرف بیش از حد فولیک اسید در بارداری

اسید فولیک در بارداری برای مادر و جنین لازم و مفید است اما اگر بیش از حد مصرف شود عوارض خطرناکی را برای هر دوی آن ها به دنبال دارد.

فولیک اسید اضافی ممکن است به نوزاد آسیب برساند که این آسیب از طریق سیستم عصبی ( منتهی به اوتیسم )، مقاومت انسولین ، چاقی یا مشکلات ذهنی می باشد و همچنین ممکن است که خطرات تومورها را برای مادر افزایش دهد.

میزان زیاد فولیک اسید در بدن ممکن است کم خونی را نیز افزایش دهد که اگر این موضوع در فرد تشخیص داده نشود، خطرات آن به مغز، عصب و نخاع دائمی خواهد بود.

هشدار مصرف قرص یدوفولیک

 

هشدار مصرف یدوفولیک

هشدار مصرف یدوفولیک

 

لطفاً از افزایش مقدار توصیه شده مجاز برای قرص یدوفولیک خودداری نمایید.

از مصرف یدوفولیک همراه با سایر فرآورده هایی که حاوی اسید فولیک هستند، خودداری نمایید.

توصیه می شود مصرف این محصول در کسانی که مبتلا به بیماری های تیروئید می باشند، با نظر پزشک صورت گیرد.

افرادی که داروی متوترکسات مصرف می کنند باید توجه کنند که مصرف همزمان با فولیک اسید باعث کاهش اثر این دارو می شود.

حتی برای مصرف داروهای مکمل هم نیاز به دستور از سوی پزشک است. مخصوصا اگر در دوران حساسی همانند بارداری قرار داشته باشید.

کلام پایانی

پس می توان نتیجه گرفت که فولیک اسید موجود در غذاهای طبیعی مضر نیست، پس نباید هیچ نگرانی در مصرف غذاهای مغذی و سبزیجات داشته باشید اما قضیه مکمل ها کمی فرق دارد. در هر صورت برای امنیت بیشتر هرگز نباید درمصرف آهن زیاده روی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 2 =