زیبایی, فارما مگ

خواص و فواید جوجوبا برای مو

انتخاب خواص و فواید جوجوبا برای مو خواص و فواید جوجوبا برای مو

روغن جوجوبا شیره روغنی دانه های گیاه جوجوبا می باشد. گیاه جوجوبا نوعی از درختچه های بومی جنوب شرقی آمریکا است. همچنین این گیاه در صحراهای منطقه آریزونا، کالیفرنیای جنوبی و مکزیک نیز رشد می‌ نماید. دانه های جوجوبا از لحاظ شکل ظاهری به دانه های قهوه شبیه اند اما اغلب بزرگ تر می باشند. روغن جوجوبا برای پوست و مو خواص و فواید بسیاری دارد. در این مقاله به فواید روغن جوجوبا برای پوست و مو و نحوه استفاده از آن به همراه سایر نکات مهم می پردازیم.

 

فواید روغن جوجوبا

فواید جوجوبا

 

روغن جوجوبا و خواص آن برای مو

روغن جوجوبا دارای ویتامین های مختلف، آنتی اکسیدان ها و خاصیت ضد التهابی می باشد. فرم ساختاری روغن جوجوبا با سایر روغن های گیاهی متفاوت است زیرا روغن جوجوبا در واقع نوعی موم اشباع نشده بوده و به دلیل وجود اسید های چرب اشباع نشده، در دمای اتاق به شکل مایع است. این روغن علیرغم دیگر روغن ها به سرعت فاسد نشده و عمر طولانی تری دارد. این موضوع باعث می شود تا از این روغن در محصولات آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار گیرد. در ادامه خواص روغن جوجوبا برای مو تشریح شده است.

سایر فواید جوجوبا برای داشتن مو هایی سالم و زیبا

درمان موهای خشک

روغن جوجوبا در حفاظت، تنظیم رطوبت و نرم سازی پوست و مو بسیار موثر است. چرا که روغن جوجوبا حاوی ویتامین های مفید برای سلامت پوست و مو می باشد. روغن جوجوبا علاوه بر حفظ رطوبت مو باعث براقیت و درخشندگی آن ها نیز می گردد. در صورتی که این روغن قبل از شامپو زدن مورد استفاده قرار گیرد، مانع از آسیب به موها در اثر تماس موادی همچون سولفات موجود در موها شده و چربی مورد نیاز موها را حفظ می نماید.

 

موهای خشک و روغن جوجوبا

درمان موهای خشک با جوجوبا

 

از بین بردن شوره سر

روغن جوجوبا حاوی پالمیتیک اسید و استئاریک اسید که دو اسید چرب موثر در حفاظت از موها هستند، می باشد. هنگامی که این روغن را روی کف سر ماساژ می دهید، توسط افزایش رطوبت سر از بروز شوره سر یا خارش پوست سر جلوگیری می شود. بنا بر این رفع شوره سر و جلوگیری از بروز آن از دیگر خواص روغن جوجوبا به شمار می رود.

تحریک رشد و کنترل چربی مو

وجود اسید های چرب و الکل طبیعی در روغن جوجوبا به تغذیه مو و تحریک رشد آن کمک می نماید. از آن جایی که روغن جوجوبا شباهت بسیاری به چربی طبیعی پوست سر یا سبوم دارد، مشابه با روغن های طبیعی باعث حفظ سلامت موها، افزایش رشد آن ها و تعادل در چربی پوست سر می شود. همچنین تحریک رشد مجدد مو در افرادی با موهای کم پشت و یا طاس از دیگر خواص فوق العاده روغن جوجوبا است. علاوه بر این روغن جوجوبا برای انواع مختلف مو مناسب بوده و حتی کسانی که دارای موهای چرب هستند هم می توانند از فواید آن بهره مند شوند.

تاخیر در سفید شدن مو

از جمله دیگر خواص روغن جوجوبا تاخیر در سفید یا خاکستری شدن موها می باشد. فقدان یا کمبود مس موجب نابودی رنگدانه مو ها و در نتیجه سفید شدن زودرس آن ها می شود. به دلیل آن که روغن جوجوبا سرشار از مس و آنتی اکسیدان های مهم مانند ویتامین C و E می باشد، قادر به تولید مس از دست رفته بوده و بدین ترتیب روند سفید یا خاکستری شدن موها را به تعویق می اندازد.

 

درمان سفید شدن مو با جوجوبا

تاخیر در سفید شدن مو با جوجوبا

 

محافظت و ترمیم آسیب دیدگی مو

روغن جوجوبا همچون روغن نارگیل و روغن زیتون برای ترمیم آسیب دیدگی موها و محافظت از آن ها بسیار مفید است. اسید های چرب روغن جوجوبا باعث نرمی و حالت پذیری بهتر موها شده و از موها در برابر صدمات ناشی از سشوار و اتو مو محافظت می نماید. همچنین روغن جوجوبا با پر نمودن ترک ها و منافذ کوتیکول های مو از موخوره نیز جلوگیری می نماید. برای کسانی که موهای وز و یا کدر دارند، با ماساژ روغن جوجوبا به کف سر و انتهای موها براقیت، نرمی و درخشندگی را به موهای خود هدیه می دهند.

افزایش حجم مو

استفاده از روغن جوجوبا به عنوان راهکاری موقت برای افزایش حجم مو و ضخامت تارهای مو برای افراد با موهای ظریف و نازک مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده منظم از روغن جوجوبا به عنوان مراقبت بیشتر از موها پیشنهاد می شود.

تقویت ابرو

تقویت ابرو از خواص و فواید جوجوبا برای مو است. روغن جوجوبا توسط تغذیه فولیکول های ابرو و خاصیت احیا کنندگی آن موجب افزایش رشد ابروها می شود. این روغن از جمله روغن های مفید و پر کاربرد برای ابرو است که تاثیر چشمگیر آن در صورت استفاده حتی برای کوتاه مدت نیز قابل مشاهده است.

 

خواص روغن جوجوبا

جوجوبا تقویت مو و ابرو

 

خواص روغن جوجوبا برای پوست

مرطوب کننده طبیعی پوست

همان طور که پیش تر نیز اشاره شد، روغن جوجوبا در از بین رفتن رطوبت پوست موثر بوده و مانند یک سد عمل می نماید. در حقیقت روغن جوجوبا مرطوب کننده طبیعی پوست است و احتمال ابتلا به خشکی پوست را کاهش می دهد.

کاهش بروز آکنه و جوش صورت

روغن جوجوبا قادر به تنظیم و تعدیل تولید سبوم می باشد. در صورت استفاده از روغن جوجوبا برای پوست، شاهد نرمی و افزایش رطوبت پوست خواهید بود. همچنین روغن جوجوبا باعث می شود سیگنالی به فولیکول های مو فرستاده شده که پوست برای آب رسانی به سبوم اضافی نیاز نداشته، در نتیجه پوست چرب نشده و آکنه و جوش صورت بروز نمی نماید.

 

جوجوبا و خواص آن برای پوست

کاهش جوش و آکنه با جوجوبا

 

درمان اگزما و پسوریازیس

روغن جوجوبا دارای خاصیت ضد التهابی قوی است و کاربرد موضعی آن به رفع خشکی، پوسته پوسته شدن، خارش و علائم بیماری های پوستی مانند پسوریازیس و اگزما کمک می نماید.

جوان سازی پوست صورت

خاصیت کشسانی و الاستیسیته پوست صورت ناشی از پروتئین کلاژن است. آنتی اکسیدان های موجود در روغن جوجوبا باعث تولید کلاژن می شوند. با بالا رفتن سن، سطح کلاژن پوست پایین می آید، روغن جوجوبا با افزایش کلاژن پوست موجب کاهش چین و چروک و در نتیجه جوان سازی پوست صورت می شود.

 

روغن جوجوبا شادابی پوست

جوان سازی پوست صورت با جوجوبا

 

روغن جوجوبا سیوند

روغن جوجوبا سیوند سرشار از ویتامین های ایی، ب، و آ می باشد. همچنین این روغن به دلیل خواص مرطوب و نرم کنندگی دارای اهمیت بالایی است. استفاده از روغن جوجوبا باعث هیدراته شدن مو گردیده و باعث حفظ رطوبت طبیعی مو می شود. استفاده از این روغن باعث جلوگیری از خشکی، شکنندگی، وز، پف و موخوره در موها می گردد.

نحوه‌ استفاده از روغن جوجوبا

لازم است قبل از استفاده، روغن جوجوبا را گرم نموده و اجازه دهید تا خنک شود. مقدار یک قاشق غذاخوری برای موهای کوتاه و دو قاشق غذاخوری برای موهای بلند، روغن جوجوبا را به موهای خود بمالید. بهتر است این کار را از کف سر شروع نموده و تا نوک موها ادامه دهید. قبل از شستن موها، اجازه دهید حدود بیست دقیقه این روغن بر روی موها بماند. همچنین با هدف رفع چین و چروک پوست صورت با استفاده از روغن جوجوبا به عنوان مرطوب کننده پوست، روزانه می توان آن را مورد استفاده قرار داد.

استفاده از روغن جوجوبا در بسیاری از افراد حتی زنان باردار و شیرده باعث ایجاد مشکل خاصی نمی شود. با این حال در برخی افراد ممکن است آلرژی و حساسیت پوستی بروز نماید. با توجه به اینکه روغن جوجوبا حاوی ماده‌ شیمیایی اسید اروسیک است، از خوردن آن پرهیز نمایید، زیرا ممکن است باعث صدمات قلبی و یا مشکلات حاد ‌تر شود.

 

روش صحیح استفاده از جوجوبا

روش صحیح استفاده از روغن جوجوبا

 

کلام پایانی

روغن جوجوبا روغنی مایع است که از گیاهی به همین نام به دست می آید. در صورتی که روغن جوجوبا تصفیه نشده باشد به رنگ زرد کم رنگ و با رایحه آجیلی فندقی می باشد. اما روغن تصفیه شده جوجوبا بدون رنگ و فاقد رایحه است. روغن جوجوبا به دلیل دارا بودن مواد مغذی، ویتامین های ‏A، ‏D‏ و ‏E‏ و آنتی‌اکسیدان ‌ها برای مراقبت های طبیعی از پوست و مو بسیار مفید بوده و از روغن های پر طرفدار در محصولات آرایشی و بهداشتی برای پوست و مو به شمار می رود. از بین بردن شوره سر، افزایش رشد مو، کنترل چربی سر و به تاخیر انداختن سفید یا خاکستری شدن مو از جمله خواص این روغن برای مو هستند. همچنین روغن جوجوبا یک مرطوب کننده طبیعی برای پوست بوده که موجب جوان سازی و کاهش بروز آکنه در پوست نیز می گردد. لازم است توجه شود که روغن جوجوبا مصرف خوراکی نداشته و تنها برای استعمال خارجی مورد استفاده قرار میگیرد. جهت تهیه انواع محصولات آرایشی و بهداشتی حاوی روغن جوجوبا و بهره مندی از خواص شگفت انگیز آن به وب سایت فارماکالا مراجعه فرمایید.

 

در ادامه با مجله فارماکالا همراه باشید با ویدئوی خواص روغن جوجوبا برای مو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + شانزده =