زیبایی, فارما مگ

علت خشکی لب چیست؟

علت خشکی لب چیست؟

پوست لب‌ها بسیار نازک و لطیف است. به همین دلیل حتی در هوای گرم و سرد ممکن است دچار ترک خوردگی و شکاف شود. لب‌ها غدد چربی ندارند از این رو نمی‌توانند رطوبت را همیشه حفظ کنند. پوسته پوسته شدن لب ها و ترک خوردگی آن ها، حس ناخوشایندی ایجاد می‌کند. گاهی اوقات هم با کندن پوسته‌های بلند شده، زخم‌های بدتری روی لب‌ها ایجاد می کنیم. علت خشکی لب  در ادامه بیان میگردد.

علت خشکی لب

 

علل خشکی لب

ننوشیدن آب کافی از علل خشکی لب

 

هوای خشک در ماه‌های سرد سال

قرارگرفتن در معرض نور خورشید

عادت به لیسیدن لب‌ها

هوای خشک داخل خانه

مرطوب نکردن لب‌ها

نفس کشیدن از راه دهان

ننوشیدن آب کافی

 

محرک‌ها

آلرژی‌ها

استفاده از رژ لب یا بالم‌های تحریک‌کننده

استفاده از محصولاتی با خاصیت خشک‌کنندگی پوست مانند اسید سالیسیلیک

گازگرفتن پوست لب

مصرف برخی داروها

نشانه های خشکی لب

 

علائم خشکی لب

ترک خوردن از نشانه های خشکی لب

 

اگر به خشکی لب دچار باشید، ممکن است یک یا بیشتر از یک نشانه زیر را در لب‌های خود تجربه کنید:

ترک‌خوردگی

پوسته‌پوسته شدن

زخم

تورم

خونریزی

سایر علل خشکی لب

بدیهی است که نبود یک رژیم غذایی سالم و مقوی باعث کمبود ویتامین‌ها و مواد مغذی در بدن می‌شود. اگر علت خشکی لب‌ها را در موارد بالا پیدا نکردید، پس باید به دنبال دلیل در موارد زیر باشید.

 

دلایل خشکی لب

کمبود ویتامین‌های A، B، C از علل خشکی لب

 

کمبود ویتامین‌های A، B، C

کمبود نیاسین

دیابت

اختلالات خونی مانند کاوازاکی

یک بیماری خودایمنی به نام سندروم شوگرن

ماکروسیتوز

روش های درمانی خشکی لب

 

بهبود خشکی لب

راه های درمان خشکی لب

 

نوشیدن آب کافی

زمانی که کمبود آب در بدن اتفاق می‌افتد، خشکی پوست ایجاد می‌شود. لب‌ها هم از این خشکی مستثنی نیستند. نوشیدن آب به اندازه کافی به ویژه در فصل‌های سرد سال که کمتر دچار تشنگی و تعریق می‌شوید، الزامی است.

پرهیز از برخی غذاها

برای پیشگیری از خشکی لب‌ها بهتر است غذاهای سرشار از اسید یا محرک‌های دیگر را مصرف نکنید. به عنوان مثال، گوجه فرنگی یک محصول بسیار اسیدی است، از این رو، اگر به طور مکرر با خشکی لب‌های خود مواجه می‌شوید از مصرف آن پرهیز کنید. از دیگر محرک‌های غذایی می‌توان به فلفل‌ها، پوست انبه و سس‌ها اشاره کرد که باید آنها را از رژیم غذایی خود کنار بگذارید.

استفاده از مرطوب کننده

 مرطوب کننده هایی که حاوی موم عسل می باشند در نگه داری رطوب پوست لب بسیار تاثیرگذار هستند. شب ها قبل از خواب زمان مناسبی برای مصرف مرطوب کننده لب است. روغن نارگیل و کره کاکائو نیز در رطوبت رسانی لب ها به کار می روند.این دو محصول روند بهبودی خشکی لب را سرعت می بخشند.

 

مرطوب کننده لب

استفاده از مرطوب کننده برای درمان خشکی لب

 

خرید رژ لب‌های مرغوب

خشکی لب بیشتر گریبان گیر خانم هاست. دلیل این موضوع هم استفاده از لوازم آرایشی نامرغوب به ویژه رژ لب‌های سرب‌دار است. بهتر است برای درمان خشکی لب‌ها، دور این وسایل را خط بکشید. وحتما از رژ لب‌های مرغوب که حاوی انواع ویتامین‌های مغذی پوست لب هستند، استفاده کنید.

لایه برداری لب‌ها 

لب های خشک شده، مانع از رسیدن مواد مغذی به لایه‌های زیرین می‌شود. از این رو باید لایه خشک شده از لب جدا شود تا بتوان از ترمیم کننده های لب استفاده کرد. برای لایه برداری لب ها از یک لایه بردار مثل پودر دارچین یا شکر که با یک ماده نرم کننده ترکیب می‌شود، استفاده کنید. مثلا عسل یا روغن های گیاهی برای این کار مناسب‌اند. این دو ماده را ترکیب کنید. بعد از این که به صورت خمیر درآمد، روی لب‌های خود چندبار بزنید و بعد، آن را شستشو دهید. با این روش پوست های خشک لب، مرطوب شده و قابل جداسازی است.

مصرف ویتامین E

برای خوردن انواع ویتامین‌ها حتما باید میزان نیاز بدن خود را بسنجید. برای این کار به پزشک مراجعه کنید و بعد از انجام آزمایشات لازم، کمبود ویتامین‌های خود را طبق دستور پزشک جبران کنید. در صورتی که اجازه خوردن ویتامین E را داشتید، حتما مرتب از آن‌ها استفاده کنید. ویتامین E در افزایش گردش خون موثر است. نه تنها لب‌ها بلکه تمام پوست را زیبا و با طراوت می‌کند.

 

ویتامین ایی درمان خشکی لب

مصرف ویتامین ایی برای خشکی لب

 

روش‌ های درمان خشکی لب در طب سنتی

گلبرگ‌ های گل رز

وقتی علت خشکی لب را یافتید وقت آن است تا یکی از خوشبوترین موجودات هستی را برای درمان سنتی انتخاب کنید. برای نتیجه گرفتن لازم است تا گلبرگ‌ها را در شیر یا گلیسیرین بخیسانید و بعد از تبدیل‌شدن به خمیر، روی نقاط ترک‌ خورده لب قرار دهید. روزانه 2-3 مرتبه و شب‌ها پیش از خوابیدن این کار را تکرار کنید.

آب‌ لیمو و ترشی

یک قاشق چای‌خوری آب‌لیمو + یک قاشق غذاخوری عسل + نصف قاشق چای‌ خوری روغن کرچک

ترکیب آماده‌شده را به‌صورت ماسک روی لب‌ها قرار دهید و دست کم 7 دقیقه بگذارید استراحت کند و بعد با آب شست‌وشو دهید. این روش درمانی را باید روزی یک‌مرتبه و به مدت 7-10 روز ادامه دهید.

روغن نارگیل 

یکی از روش‌های رایج برای درمان خشکی لب‌ ها در طب سنتی، استفاده از روغن‌های گیاهی است. ماساژ دادن لب‌ها با روغن‌های سالم و گیاهی، از بروز هرگونه خشکی و پوسته پوسته شدن جلوگیری می‌کند. یکی از روغن‌های موثر در این راه، روغن نارگیل است. روغن نارگیل قابلیت درمان ترک و خشکی لب‌ها را در سریع‌ترین زمان دارد.

 

درمان خشکی لب روغن

درمان خشکی لب با روغن نارگیل

 

ترکیب عسل و جوجوبا

یکی از ماسک های خانگی که لب‌های نرم و با طراوتی را می‌سازد، ماسک عسل و روغن جوجوبا است. شما می‌توانید ترکیب این دو ماده را شب‌ها روی لب بمالید و روز بعد، با آب ولرم بشویید. معجزه زیبایی لب‌ها را با چشم خواهید دید. جوجوبا سرشار از ویتامین E و B است و لب‌ها را تغذیه می‌کند.

آلوئه‌ ورا

خواص درمانی آلوئه‌ورا، برای همه بسیار شناخته‌شده است. هر روز کمی از ژل آلوئه‌ورا را روی لب‌تان بمالید تا درد ناشی از ترک‌خوردگی و خشکی آن برطرف و درمان شود. ژل آلوئه‌ورا، مزه‌ی ناخوشایندی دارد، اما خواص التیام‌بخش و شگفت‌انگیز آن، ارزش تحمل این طعم نامطلوب را دارد.

به‌ دانه

برای زیبایی لب‌ها کافی است هرشب مقداری به‌دانه را در آب داغ خیس کنید و روز بعد، لعاب ایجاد شده را به آرامی روز لب‌ها ماساژ دهید.

وازلین

وازلین نیز برای درمان خشکی لب بسیار سودمند و مؤثر است. چند بار در روز به لب‌تان وازلین بمالید تا از آن محافظت شود. قبل از خواب هم این کار را انجام دهید تا در طول شب، لب‌تان به‌خوبی تغذیه شود.

 

وازلین خشکی لب

وازلین برای درمان خشکی لب

 

اسکراب لب خانگی

اسکراب یا ماسک لب بادام و نعنا

شکر قهوه ای،روغن بادام شیرین، نعنای تازه و عسل از مواد مورد نیاز برای ساخت اسکراب لب خانگی ما هستند. مواد اولیه را با یکدیگر در یک ظرف مخلوط میکنیم تا به صورت خمیر درآید. سپس ماسک ساخته شده را برای پوست لب‌ها بگذارید. ترکیب نعنا و بادام به مرور خشکی لب ها را از بین می‌برد و به خوبی پوست لب شما را آبرسانی می کند.

کلام پایانی

معمولا برای درمان خشکی لب درمان‌های خانگی کارساز بوده و مراجعه به پزشک نیاز نیست. اما اگر خشکی و ترک لب شدید شد یا با روش‌های معمول خانگی برطرف نشد، باید به متخصص پوست و مو و زیبایی مراجعه کنید. متخصص در بیشتر مواقع کرم یا پماد آب‌رسان و مرطوب‌کننده قوی تجویز می‌کند. اما اگر احتمال دهد، علت ترک خوردن لب بیماری زمینه‌ای باشد، آزمایش‌های لازم را برای تشخیص بیماری تجویز می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + 6 =