فارما مگ

علت خشکی لب در پاییز و راه درمان آن

انتخاب علت خشکی لب در پاییز و راه درمان آن علت خشکی لب در پاییز و راه درمان آن

داشتن لب هایی صاف، مرطوب و براق زیبایی چهره را دوچندان می نمایند. با این حال خشکی لب به عنوان یکی از شایع ترین عارضه های پوستی مطرح است که در فصول سرد سال بیشتر رخ می دهد. خشکی لب همانطور که از اسمش مشخص است موجب خشک شدن لب ها و ترک خورده به نظر رسیدن آن ها می شود. در این مقاله ضمن بیان علت خشکی لب در پاییز به راه های  درمان خانگی آن می پردازیم.

 

ترک خوردن لب در سرما

خشکی لب در پاییز

 

خشکی لب، علت بروز و راهکار های درمانی آن

عموما پوست لب ها نازک و ظریف است و به همین دلیل ممکن است بیشتر در معرض خشکی و ترک خوردگی قرار بگیرند. زیرا لب ها فاقد غده های چربی هستند و نمی توانند همواره رطوبت خود را حفظ نمایند. پوسته پوسته شدن لب ها و ترک خوردگی آن ها نیز احساس نامطلوبی را به همراه دارد. علاوه بر این ممکن است با کنده شدن پوسته های ایجاد شده زخم هایی نیز بر روی لب ها ایجاد شوند که زیبایی و لطافت لب ها را خدشه دار می نماید. در هنگام بروز این مشکل پوستی اولین گام علت یابی است. با ما همراه باشید تا علاوه بر بررسی دلایل بروز خشکی لب با راهکار های درمانی آن نیز آشنا شوید.

علت خشکی و ترک لب

از جمله دلایل اصلی بروز خشکی و ترک لب ها در زیر بیان شده است.

کم آبی بدن

تماس مکرر بزاق دهان با لب ها

تنفس دهانی

ابتلا به برخی بیماری ها

عفونت قارچی

رژ لب

 

عوامل ترک خوردن لب

دلایل خشکی و ترک لب

 

واکنش آلرژیک

استفاده از پروتزهای دندان

حرارت زیاد

سرمای شدید

مصرف برخی داروها

تماس لب با خمیردندان

کمبود ویتامین B، A و C

سیگار کشیدن

مصرف بیش از حد ویتامین A

تماس مواد محرک با پوست لب

درمان‌ های خانگی برای خشکی لب

برای رفع خشکی لب راه کارهای زیادی مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه بهترین و مناسب ترین روش های خانگی جهت رفع خشکی و ترک لب ها ارائه شده است.

 

درمان و رفع خشکی لب

درمان‌ خانگی برای خشکی لب

 

نوشیدن آب

همانطور که پیش تر اشاره شد از جمله عوامل بروز خشکی لب ها کم آبی بدن است. بدن انسان روزانه به مقدار کافی آب احتیاج دارد تا حالت هیدراته بودن خود را حفظ نماید. لذا بهتر است برای درمان خشکی لب ها از نوشیدن آب کافی در روز غافل نشوید.

مصرف ویتامین E

اگر منع مصرف ویتامین E ندارید، حتما به طور منظم از آن استفاده نمایید. ویتامین E نه تنها برای لب ها بلکه برای زیبایی و شادابی تمام پوست موثر بوده و موجب افزایش گردش خون نیز می شود. برای مصرف موضعی از ویتامین E یک عدد کپسول ویتامین E را شکافته و محتویات داخل آن را روی لب ها قرار دهید. پس از مدت کوتاهی نرمی و لطافت لب ها قابل مشاهده است.

خیار

خیار نیز از جمله درمان های ساده و موثر دیگر در خشکی لب ها می باشد. برای این منظور یک تکه کوچک خیار را به آرامی روی لب ها بمالید و اجازه دهید 15 الی 20 دقیقه بر روی لب ها بماند و سپس با آب شستشو دهید. برای اثر بخشی سریعتر و بهتر این کار را چند بار در روز انجام دهید.

 

درمان ترک لب با خیار

خیار ترمیم کننده پوست لب

چای سبز کیسه ‌ای

استفاده از چای سبز از دیگر روش های درمان خانگی خشکی لب به شمار می رود. برای این منظور چای سبز کیسه ای را برای چند دقیقه در آب گرم قرار داده و سپس روی لب ها بگذارید تا چند دقیقه بماند. می توان از این روش چند بار در روز استفاده نمود.

گلبرگ گل رز

گلبرگ گل رز در درمان خشکی و ترک لب موثر است. استفاده از گلبرگ گل رز علاوه بر حفظ لطافت لب ها رنگ زیبایی نیز برای آن ها به ارمغان می آورد. کافی است تعدادی از گلبرگ های گل رز را در آب بشویید و برای چند ساعت آن ها را در مقداری شیر بخیسانید. در صورت حساسیت به شیر عمل خیساندن را در گلیسیرین انجام دهید. سپس با تبدیل گلبرگ ها به خمیر، آن را روی قسمت های خشک لب قرار دهید. این کار را روزانه 2 الی 3 بار تکرار نمایید.

آلوئه ورا

آلوئه ورا آب رسان قوی پوست است. ژل آلوئه ورا منبع غنی از ویتامین های ضروری پوست می باشد. همچنین استفاده از روغن آلوئه ورا که ترکیب روغن زیتون و ژل آلوئه ورا است برای رفع خشکی پوست لب و ترک های آن بسیار مفید می باشد.

 

رفع پوسته شدن لب با آلوئه ورا

درمان ترک لب با آلوئه ورا

 

روغن نارگیل

روغن نارگیل یک مرطوب کننده طبیعی و قوی است و از این رو می تواند باعث بهبود خشکی لب ناشی از هوای سرد و خشک شود. کافی است روغن نارگیل را روزی چند بار بر روی لب ها قرار دهید تا رطوبت آن ها بازیابی شود.

روغن کرچک و جوجوبا

استفاده از روغن کرچک از بهترین درمان های خشکی لب در طب سنتی است. برای این منظور تنها کافی است روغن کرچک را چند بار در روز به لب ها بمالید. همچنین روغن جوجوبا اخیرا محبوبیت ویژه ای در میان ایرانیان یافته است. این روغن از دانه های درختچه جوجوبا استخراج می شود. ترکیبات جوجوبا مانند سبوم بوده و به طور طبیعی باعث آب رسانی پوست و رفع خشکی آن می گردد. علاوه بر این روغن جوجوبا حاوی ویتامین های E، A و امگا 6 بوده و با جذب سریع توسط لب ها رطوبت و طراوت را به آن ها هدیه می دهد.

عسل و روغن بادام

برای رفع خشکی لب ها استفاده از عسل و روغن بادام بسیار کمک کننده است. کافی است هر شب قبل از خواب در ابتدا لب ها را با مسواک تمیز برس کشیده تا پوست های اضافی جدا شوند و سپس مخلوط عسل و روغن بادام را روی لب ها قرار دهید.

 

عسل برای درمان پوسته شدن لب

درمان ترک لب با عسل و روغن بادام

 

لایه برداری

لب های خشک شده از رسیدن مواد مغذی به لایه های پایین تر جلوگیری می نمایند. بنا بر این لازم است لایه خشک شده جدا شود و سپس از ترمیم کننده های لب استفاده نمود. به منظور می توان لایه برداری لب ها را با ترکیب پودر دارچین یا شکر با یک ماده نرم کننده انجام داد. بعد از تهیه ترکیب خمیری شکل آن را روزی چند بار به لب ها بزنید و شستشو دهید. بدین ترتیب پوست های خشک مرطوب شده و قابل جداسازی می شوند.

وازلین

وازلین نیز برای درمان خشکی لب بسیار سودمند و مؤثر است. برای درمان خشکی لب چند بار در روز از وازلین استفاده نموده تا از آن محافظت شود. قبل از خواب هم این کار را انجام دهید تا در طول شب لب‌ ها به‌خوبی تغذیه شوند.

 

درمان ترک لب با وازلین

وازلین بهترین راه رفع ترک لب

 

کلام پایانی

آب و هوای سرد و خشک می تواند باعث کم آبی پوست شده و در نهایت به خشک شدن لب، ترک خوردگی و پوسته پوسته شدن لب ها گردد. خشکی لب ممکن است ناشی از کم آبی بدن، تماس مداوم بزاق دهان با لب ها، عفونت قارچی، سیگار کشیدن، آلرژی و … باشد. برخی از راهکار های خانگی درمان و رفع خشکی لب مصرف ویتامین های ضروری مانند ویتامین E، استفاده از ماسک خیار، روغن های طبیعی نظیر روغن نارگیل، روغن بادام و جوجوبا، آلوئه ورا، عسل و چای سبز کیسه ای هستند. روش های مذکور برای درمان خشکی لب مفید بوده اما جهت پیشگیری از بروز مجدد آن بهتر است همواره لب های خود را مرطوب نگه داشته و آب کافی مورد نیاز بدن دریافت شود. همچنین ضمن استفاده از رژیم غذایی سالم و سرشار از مواد مغذی و ویتامین های مهم، از قرار گرفتن در دمای بالا پرهیز شود. علاوه بر این زبان زدن به لب ‌ها برای حفظ رطوبت آن‌ ها باور اشتباهی است که باعث می‌شود لب‌ ها بیشتر دچار خشکی شوند. جهت تهیه محصولات مکمل در رفع خشکی لب ها به وب سایت فارماکالا مراجعه فرمایید.

 

در ادامه با مجله فارماکالا همراه باشید با ویدئوی نحوه درمان خشکی لب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 11 =