فارما مگ, گیاهان دارویی

دمنوش های موثر در تاخیر قاعدگی

دمنوش های موثر در تاخیر قاعدگی

چرخه قاعدگی یا سیکل قاعدگی در واقع تغییرات فیزیولوژیکی است که در زنان بارور جهت تولید مثل جنسی رخ می‌دهد و هر ماه یک تخمک بالغ شده و آماده تشکیل جنین می‌شود. در این مدت به تدریج بافت رحم نیز آماده نگهداری جنین می‌شود. اگر لقاح صورت نگیرد، تخمک دفع شده و بافت پوششی رحم ریزش می‌کند. قاعدگی با بلوغ آغاز و با یائسگی پایان می یابد و مدت خونریزی آن برای چند روز، معمولا ۳-۵ روز طول می‌کشد، اما بین ۲-۸ روز نیز می‌تواند متغیر باشد. یک سیکل قاعدگی طبیعی بین ۲۱ تا ۳۵ روز متغیر است. اما ممکن است گاهی به دلیل تغییرات فیزیکی یا عدم تعادل هورمون ها یک تا دو هفته به تاخیر افتد. اگر چه برای درمان این تاخیر داروهای زیادی وجود دارد اما همچنان برخی افراد راههای طبیعی و گیاهی را ترجیح می دهند.  در ادامه به معرفی دمنوش های موثر در تاخیر قاعدگی میپردازیم.

تاثیر دمنوش های گیاهی در تاخیر قاعدگی

عقب افتادن پریود در خانم ها دلایل مختلفی می تواند داشته باشد. در برخی مواقع علت آن ناشی از استرس، بی خوابی، فشار های کاری بالا باشد که در  این زمان ها، درمان عقب افتادن پریود با زعفران، دمنوش ها، استراحت و استفاده از آرامش بخش ها موثر و بسیار کمک کننده است. اما در کنار آن، عقب افتادن قاعدگی می تواند نشان از بیماری های خطرناک و مهمی باشد. توصیه می شود خانم هایی که دچار قاعدگی نا منظم و طولانی مدت هستند با پزشک متخصص زنان مشورت نمایند و درمان را خود سرانه انجام ندهند. دمنوش گیاهی برای پریود شدن یکی از بی‌خطرترین روش‌های بازشدن قاعدگی از نظر طب سنتی است. بسیاری از بانوان در طول عمر خود ممکن است بارها نوسانات سیکل قاعدگی را تجربه کنند. عقب افتادن پریود می‌تواند موجب اختلالات جسمی و نگرانی‌های بسیاری برای بانوان شود. بنابراین اگر دلیل عقب افتادن پریود شما، دلیل بیماری جدی نیست برای درمان آن  می توانید از دمنوش های گیاهی که در ادامه معرفی میگردند استفاده کنید. دم‌نوش‌هایی که باعث پریود می‌شوند معمولاً انقباضات رحمی را به همراه دارند و رحم را وادار می‌کنند که پوشش داخلی خود را از بین ببرد. قبل از امتحان کردن هر یک از این نوع دم‌نوش‌ها، انجام تست بارداری برای اطمینان از باردار نبودن بسیار مهم است، زیرا این دم‌نوش‌ها می‌توانند بارداری را مختل کنند و بر رشد جنین تأثیر بگذارند.

 

تاخیر در قاعدگی

تاخیر در قاعدگی

 

علل تاخیر در قاعدگی

عقب افتادن پریود یکی از دغدغه بسیاری از خانم ها در طول دوران زندگی می باشد. به طوری که مشاهده شده در طول دوران قاعدگی بسیاری از خانم ها با این قضیه رو در رو شده اند. عقب افتادن عادت ماهانه معمولا بر اثر غلظت خون بوده، که ناشی از فعالیت خلط صفرا، بلغم و یا سودا در کل بدن است. اختلال در غده تیروئید و همچنین اختلالی که در هورمون پرولاکتین (هورمون شیر) رخ می دهد نیز می ‌تواند باعث عقب افتادن پریود یا قطع قاعدگی شود.

استرس

اضطراب می تواند بخشی از مغز را که در تنظيم چرخه نرمال عادت ماهیانه دخيل است ، دچار اختلال کند و پريودتان را عقب بندازد.

كاهش وزن شديد

وجود مقداری بافت چربی در بدن برای داشتن یک چرخه منظم عادت ماهیانه نیاز است. اگر وزن بیش از حد کم شود باعث عقب افتادن پریو و حتی قطع آن می شود.

بارداری

به علت هورمون هايی که از جفت ترشح می شود، پروژسترونی که از باقیمانده تخمک شما حفظ مي شود ، مانع ریزش دیواره رحم و دفع جنین می شود. بنابراین در حاملگی خونريزی اتفاق نمی افتد.

تنبلی تخمدان

یکی از شایع ترین عللی است که باعث عقب افتادن پریود است به تخمدان هایی مربوط می شود که حالت پلی‌کیستیک دارند؛ یعنی دچار تنبلی تخمدان هستند.

مصرف قرص های ضدبارداری

استفاده مرتب از این قرص ها باعث می شود که تغییراتی در هورمون های بدن ایجاد شود و سیکل همیشگی به طور کامل ایجاد نشود.

ورزش سنگین

خانم هایی که شروع به ورزش های سنگین می کنند، در بعضی مواقع دچار عقب افتادن پریود می شوند. از دست دادن مقدار زیادی از انرژی باعث عقب افتادن پریود می شود.

 

علت تاخیر در قاعدگی

علل تاخیر در قاعدگی

 

انواع دمنوش های گیاهی موثر در تاخیر قاعدگی

دمنوش زعفران

بهترین دمنوش برای پریود شدن و در واقع یکی از معروف‌ترین دمنوش‌های پریودی، دمنوش زعفران است زیرا مهم ترین و اصلی ترین ترکیبات این گیاه که ترکیبات زرد رنگ، معطر و تلخ آن است که در درمان اختلالات قاعدگی و افسردگی اثر بی نظیر دارد. زعفران علاوه بر اثربخشی سریع در درمان تاخیر در قاعدگی خواص دیگری همچون درمان افسردگی، بهبود عملکرد دستگاه گوارش و ادرارآوری نیز دارد. برای باز شدن قاعدگی با زعفران لازم است که هر روز ۲ الی ۳ فنجان در سه نوبت از این دمنوش تهیه کرده و میل نمایید. نکته مهم این است که زعفران یکی از مواد ممنوعه برای زنان باردار در ماه‌های ابتدایی بارداری است چرا که طبع بسیار گرمی داشته و موجب تحریک رحم برای ریزش دیواره‌ها و خونریزی می‌شود. اگر می‌خواهید دمنوش زعفران را برای پریودی سریع میل کنید پیشنهاد می‌کنیم هرگز بیش از یک لیوان و بیش از سه روز متوالی این دمنوش را مصرف نکنید چرا که عوارض جانبی بسیاری از جمله فشارخون بالا و مسمومیت معده را به همراه دارد.

طرز تهیه دمنوش زعفران

ابتدا چند شاخه زعفران ساییده شده را در آب جوش حل کنید. آن را بر روی سماور و یا کتری قرار بدهید و ۱۰ دقیقه به آن زمان بدهید. برای خوش طعم تر شدن دمنوش زعفران می توانید به آن مقداری عسل نیز اضافه کنید. این دمنوش را می توانید یک روز در میان مصرف کنید. مصرف آن در دوران بارداری توصیه نمی شود. همچنین این دمنوش اشتها آور است و به هضم غذا و کارکرد سیستم گوارش کمک می کند. روش دیگر تهیه این دمنوش به این صورت است که یک قاشق مربا خوری زعفران را کاملا ساییده و له کنید. کمی زنجبیل و دارچین به آن اضافه کنید. مقدار دو لیوان آب جوش به آن اضافه کرده کنید. به روش قبل آن را بر روی سماور و کتری قرار بدهید تا دم بکشد. برای صرف این دمنوش می توانید از نبات یا عسل استفاده کنید. برای مصرف این دمنوش ها ، اگر مدت زیادی است که پریود شما عقب افتاده است ، روزانه دو بار استفاده کنید. اما توصیه می شود پنج روز قبل از شروع قاعدگی روزانه یک لیوان از این دمنوش استفاده کنید. معمولا تاثیر آن بین 3 الی 5 روز مشخص می شود.

 

خواص دمنوش زعفران

دمنوش زعفران موثر در تاخیر قاعدگی

 

دمنوش زنجبیل

زنجبیل یا انقباض رحم موجب پرید شدن سریع می شود بنابر این می‌توان آن را نزدیک به ‌روز شروع قاعدگی برای تحریک قاعدگی استفاده کرد. دمنوش زنجبیل را هم با استفاده از زنجبیل تازه و هم با استفاده از پودر زنجبیل می توان تهیه کرد. برای درمان عقب افتادن پرید یک قاشق چایخوری پودر زنجبیل یا دو تکه کوچک از زنجبیل تازه را در آب جوش بریزید و بعد از ده دقیقه دم کشیدن میل نمایید. نکته مهم این است که مصرف بیش از حد زنجبیل باعث حرارت بیش از حد بدن و گرمی و گرگرفتگی خواهد شد. چای زنجبیل برای مصرف در دوران بارداری بی‌خطر است، به شرطی که در دوزهای کم (1 تا 3 گرم یا 1/3 تا 1/2 قاشق چایخوری، حداکثر برای 3 تا 4 روز) مصرف شود. در دوزهای بالاتر ریشه زنجبیل توانایی ایجاد انقباضات رحمی را دارد.

طرز تهیه دمنوش زنجبیل

زنجبیل ورقه شده را در یک فنجان آب داغ بریزید و اجازه دهید 5 تا 10 دقیقه خیس بخورد. دمنوش را از یک صافی پارچه‌ای رد کنید. می‌توانید این دمنوش را ۲ تا ۳ بار در روز بنوشید. زنجبیل بریده شده را می‌توان برای 2 یا 3 چای دیگر استفاده کرد، به شرطی که قبل از خیس کردن مجدد، برش‌های کوچکی را در ورقه‌ها ایجاد کنید. این کار کمک می‌کند دمنوش زنجبیل غلظت بیشتری داشته باشد.

دمنوش جعفری

حتماً شنیده‌اید که یکی از ویتامین‌های تأثیرگذار در پریود شدن سریع ویتامین سی یا C است. از آنجایی که جعفری حاوی ویتامین C بالا و ماده ای به نام آپیول (apiol) است، با مصرف دمنوش جعفری تنها به ‌اندازه یک فنجان در روز و به مدت سه روز می‌توانید پریود شوید. آپیول با تحریک انقباضات رحم می تواند باعث پریود شدن سریع و درمان عقب افتادن پرید شود. توجه داشته باشید که مصرف بیش از این مقدار از دمنوش جعفری بسیار مضر است و ممکن است کبد شما را دچار مشکل کنید. نکته مهم این است که زنان باردار یا شیرده یا افرادی که مشکلات کلیوی دارند از مصرف آن خودداری کنند.

طرز تهیه دمنوش جعفری

برای تهیه بهترین دمنوش برای پریود شدن با جعفری، ابتدا به ‌اندازه نصف یک مشت جفری را خوب بشویید. سپس با آب جوش و به‌دور از حرارت مستقیم آن را به مدت 10 دقیقه دم کنید. دمنوش را از صافی رد کرده و میل کنید. عطر دمنوش جعفری نیز برای تمدد اعصاب بسیار مفید است. راه دیگر تهیه آن این است که چای جعفری را در آب جوش بریزید و 20 تا 30 دقیقه پس از این که کاملا رنگ گرفت، مصرف کنید.می توان آن را 3 تا 4 بار در روز مصرف کرد.

 

خواص دمنوش جعفری

فواید دمنوش جعفری برای قاعدگی

 

دمنوش رازیانه

رازیانه حاوی استروژن است و به همین دلیل در درمان اختلالات قاعذگی مانند عقب افتادن پریود، قطع قاعدگی یا اختلالات تخمدان مفید است. مصرف دمنوش رازیانه در زمان پریود نیز درد رحم و کمر را کاهش می‌دهد. خواص دیگر رازیانه بزرگ شدن سینه، ضد اسپاسم و کاهش دردهای قاعدگی، کاهش دردهای گوارشی، افزایش شیر مادر و درمان علائم یائسگی مثل گرگرفتگی، خشکی و ضعف است. نکته مهم در مصرف رازیانه این است که مصرف زیاد آن ممکن است باعث حساسیت شود و مصرف آن در دوره بارداری ممنوع است.

طرز تهیه دمنوش رازیانه

دو قاشق غذاخوری از دانه‌های رازیانه را به خوبی بشویید و در قوری به همراه دو لیوان آب جوش روی حرارت ملایم قرار دهید. پس از 10 دقیقه دمنوش را میل کنید. مصرف بیش از دو فنجان دمنوش رازیانه برای بانوان توصیه نمی‌شود.

دمنوش برگ سنا

سنا یک گیاه طبیعی با خاصیت ملین است، اما می‌تواند باعث انقباضات رحمی نیز شود. سنا حاوی موادی است که انقباضات ماهیچه راسته را تحریک می‌کند که هم در روده و هم در رحم وجود دارد. علاوه بر درمان خانگی یبوست می‌توان از این دمنوش گیاهی برای پریود شدن نیز استفاده کرد.

طرز تهیه دمنوش برگ سنا

برگ‌های سنا را در یک فنجان آب داغ بریزید و اجازه دهید 5 تا 10 دقیقه خیس بخورد. دمنوش را از یک صافی پارچه‌ای رد کنید. می‌توانید این چای را ۲ تا ۳ بار در روز بنوشید. از آنجایی که دمنوش سنا یک ملین شناخته شده است، تجربه اسهال با چای سنا طبیعی است، به‌خصوص زمانی که در ابتدا یبوست نداشتید. در حالت ایده‌آل، این چای نباید بیش از 3 روز استفاده شود، زیرا می‌تواند باعث ناراحتی شکمی شود و منجر به کم‌آبی یا ازدست‌دادن باکتری‌های مفید روده به دلیل اسهال شود.

 

دمنوش برگ سنا

دمنوش برگ سنا برای قاعدگی

 

دمنوش تربچه

مطالعات روی تربچه نشان داده است که دمنوش برگ تربچه می‌تواند رحم را تحریک کرده و بهترین دمنوش برای پریود شدن باشد. این اثر احتمالاً مربوط به ساپونین‌ها و آلکالوئیدهای موجود در این برگ‌ها است. این مواد می‌توانند انقباضات ماهیچه راسته معده، روده و رحم را تحریک کنند. مصرف برگ تربچه بی‌خطر است و در واقع بسیار مغذی است. برگ‌های تربچه حاوی مقادیر زیادی ویتامین C و سایر آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که به حفظ سلامتی شما کمک می‌کنند.

طرز تهیه دمنوش تربچه

برگ تربچه و آب را در مخلوط‌کن بریزید و با سرعت بالا هم بزنید تا مخلوطی یکدست به دست آید. مایع را از طریق یک صافی پارچه‌ای و مشبک صاف کنید. می‌توانید 2 تا 3 فنجان در روز بنوشید.

دمنوش دارچین

به دلیل داشتن طبع بسیار گرم، دمنوش دارچین نیز بهترین دمنوش برای پریود شدن برای قاعدگی محسوب می‌شود. دارچین به دلیل مقابله با فیبروم‌های رحمی یا سندرم تخمدان پلی‌کیستیک، به کاهش وزن کمک می‌کند و حتی به تنظیم جریان قاعدگی کمک کرده و باروری را در زنان افزایش می‌دهد.

طرز تهیه دمنوش دارچین

3 چوب دارچین متوسط یا دو قاشق غذاخوری پودر دارچین را در آب بجوشانید. دمنوش را صاف کرده و صبح زود با معده خالی بنوشید. این عمل را برای یک ماه امتحان کنید.

دمنوش مریم گلی

قطعاً دمنوش مریم گلی در دسته بهترین دمنوش برای پریود شدن قرار می‌گیرد چرا که این گیاه یکی از گیاهان زنانه محسوب می‌شود. مریم گلی از سریع‌ترین گیاهان قاعده‌آور است و آنقدر انقباضات رحمی را سریع افزایش می‌دهد که به زنان باردار توصیه می‌شود که به هیچ عنوان در ماه‌های ابتدای دوره بارداری آن را مصرف نکنند چرا که موجب آسیب شدید به جنین می‌شود. مصرف این دمنوش در دوران پریودی نیز می‌تواند در پریود را کاهش دهد.

طرز تهیه دمنوش مریم گلی

دو قاشق غذاخوری مریم گلی را با دو فنجان آب جوشیده به مدت 10 دقیقه دم‌کرده و پس از صاف کردن دمنوش آن را می‌کنید. می‌توانید روزی یک فنجان از این دمنوش را مصرف کرده و پس از 3 روز پریود شوید.

 

دمنوش مریم گلی

خواص دمنوش مریم گلی برای قاعدگی

 

دمنوش ریشه انجیر هندی

ریشه انجیر هندی درمان فوق العاده ای برای تاخیر قاعدگی است. جوشانده آن را به همراه شیر قبل از خواب مصرف کنید. این روند را در 3 چرخه قاعدگی متوالی خود دنبال کنید تا تاثیر آن را ببینید. عقب افتادگی قاعدگی برای سلامت زنان مضر است و ممکن است منجر به بیماری های خطرناکی شود. درمان هایی که در بالا به آنها اشاره کردیم، روش های قابل اعتماد و موثری برای تاخیر قاعدگی است. البته اگر نسبت به هر کدام آلرژی دارید، از خوردن آنها امتناع کنید.

دمنوش بومادران

بومادران گیاه دارویی دیگری است که برای درمان تمام مشکلات قاعدگی از جمله تاخیر آن مورد استفاده قرار می گیرد. شما به راحتی می توانید آن را از عطاری ها تهیه کنید. این ماده موجب تعادل هورمون های بدن زنان می شود. زمانی که قاعدگی شما به تاخیر افتاد، چای سرد بومادران را 3 تا 4 بار در روز مصرف کنید. این گیاه در کاهش درد نیز موثر است.

کلام پایانی

اگر تاخیر در قاعدگی دلیل خطرناکی نداشته باشد میتوان برای درمان آن از راه های خانگی و دمنوش های گیاهی استفاده کرد. انواع دمنوش های گیاهی موثر در تاخیر قاعدگی دمنوش زعفران، زنجبیل، جعفری، مریم گلی، بومادران و دارچین میباشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 2 =