سلامت خانواده, فارما مگ

تاثیر تلویزیون بر کودکان زیر دو سال

تاثیر تلویزیون بر کودکان زیر دو سال

تاثیر تلویزیون بر کودکان زیر دو سال

تاثیر تلویزیون بر کودکان زیر دو سال یکی از اساسی ترین دغدغه های والدین است. اینکه تلویزیون به عنوان یک رسانه سرگرم کننده و آموزنده است و آیا می تواند برای بچه ها به عنوان یک وسیله سرگرمی و آموزشی تلقی شود، موضوع قابل درکی است، اما باید به یاد داشته باشیم که همیشه سوی دیگر ماجرا را هم ببینیم و با اطلاعات کافی تصمیم بهتری بگیریم. معمولا تلویزیون دیدن قبل از 2 سالگی توصیه نمی شود.

بیشترین رشد مغز در دو سال اول زندگی کودکان اتفاق می افتد و تلویزیون دیدن باعث کندی رشد مهارت های شناختی مثل صحبت کردن، یادگیری، تمرکز و توجه می‌شود.

مطالعات به این نتیجه رسیده‌اند که کودکان تا قبل از دو سالگی واقعا از‌ آن‌چه روی نمایشگر اتفاق می‌افتد چیزی سر در نمی‌آورند. از زمانی که بتوانند آن را درک کنند،‌ یعنی بعد از 2 سالگی، رسانه تصویری می‌تواند برای آن‌ها مفید باشد، اما تا قبل از آن، تنها یک ابزار درخشان و هیپنوتیزم‌کننده است.

همچنین مطالعات نشان داده‌اند که هر چه زمان تماشای تلویزون بیشتر باشد،‌ تاخیر بیشتری در رشد به وجود می‌آید. البته مشخص نیست که تاثیر تلویزیون است یا به عامل سومی برمی‌گردد. مثلا والدینی که نوزاد خود را جلوی تلویزیون رها می کنند،‌ آموزگاران خوبی هم برای او نیستند.

در ویدئوی زیر سن مناسب برای تماشای تلویزیون کودکان بررسی میشود.

 

 

اثرات منفی تلویزیون بر کودکان زیر دو سال

از رایج ترین تاثیرات منفی نگاه کردن به تلویزیون و تلفن همراه برای کودکان زیر دو سال، تاخیر در زبان آموزی، کسب توانایی کمتر برای خواندن در زمان مدرسه و صدماتی روی حافظه کوتاه مدت کودک است و حتی باعث مشکلاتی همچون نداشتن توانایی برای تمرکز، توجه و خواب راحت می شود.

امروزه ساعات فراوانی در طول شبانه‌روز،‌ تلویزون روشن است. چه کسی آن را تماشا کند و چه تنها در زمینه باشد. در هر دو حالت نه تنها مفید نیست، بلکه می‌تواند به کودک زیر دو سال شما آسیب برساند.

یک دهه پیش، آکادمی متخصصان کودک آمریکا به والدین پیشنهاد کرد تماشای تلویزیون توسط کودکان زیر دوسالشان را محدود کنند. در آن زمان این پیشنهاد بیشتر از آن که پایه و اساس علمی داشته باشد، ‌به حس و شهود این متخصصین وابسته بود، چرا که در آن موقع، علم رشد کودک و تاثیر تماشای تلویزیون،‌ خود در دوره نوپایی بود و هنوز اول راه بود.

اما بالاخره این بخش از علم هم رشد یافت و با این که رشدش همچنان هم ادامه دارد،‌ به حدی رسیده که آکادمی متخصصان کودک آمریکا در مورد تماشای تلویزون، ویدئو یا هر صورت منفعل دیگری از رسانه در کودکان زیر دو سال، ادعای جدید و البته این بار به شدت علمی منتشر کنند.

آکادمی طب اطفال آمریکا در آخرین دستورالعمل تربیت کودک ارائه شده توسط این سازمان، مشاهده صفحات نمایشی اعم از تلفن همراه، تبلت، مانیتور و تلویزیون را برای کودکان زیر دو سال به هر میزانی ممنوع کرده است.

این تصمیم گیری بر اساس جدیدترین تحقیقی است که روان شناسان این مرکز روی ذهن کودکان انجام داده اند.

 

تاثیر تلویزیون بر کودکان زیر دو سال

                                       تاثیر تلویزیون بر کودکان زیر دو سال

 

سن مناسب تماشای تلویزیون برای کودکان

به طور معمول اگر تلویزیون خاموش باشد، پدر و مادر در ساعت حدود 940 کلمه با کودک صحبت می کنند اما این میزان با روشن بودن تلویزیون به حدود 770 کلمه کاهش می یابد و شنیدن کمتر کلمات باعث یادگیری کمتر می شود.

نگاه کردن تلویزیون در کودکان زیر دو سال باعث اخلال توجه در هفت سالگی و سال های شروع مدرسه می شود زیرا برنامه های تلویزیون دایم در حال تغییر و جلب توجه کودک است.

سه تا پنج سالگی هم تماشای تلویزیون باید خیلی محدود باشد. این محدودیت به معنای مثلا یک تا دو ساعت در روز است. علت اهمیت داشتن این محدودیت هم این است که غیر از انیمیشن ها و کارتون های متناسب با سن کودکان، هیچ برنامه مفیدی برای کودکان در تلویزیون وجود ندارد.

علاوه بر این تحقیقات نشان داده اند که بچه هایی که قبل از 5 سالگی، بیش از حد مجاز از تلویزیون استفاده می کردند، با احتمال بیشتری اضافه وزن، علائم اختلال بیش فعالی و نقص توجه و اعتیاد به تلویزیون و اینترنت در نوجوانی برایشان پیش می آید.

یکی از علت های مهم محدودیت تماشای تلویزیون احتمال بروز مشکلات تحصیلی در آینده است. تحقیقات نشان دادند وقتی تلویزیون می بینیم مغزمان کمترین فعالیت را دارد و تماشای زیاد باعث می شود تا مدام در حال ترشح دوپامین (هورمون لذت) باشیم که باعث می شود دل کندن از برنامه ها و رسیدگی به برنامه های کاری و درسی خیلی سخت شود. این فرآیند طبیعتا برای بچه ها خیلی سخت تر خواهد بود.

 

 

تاثیر تلویزیون بر کودکان زیر دو سال

                                               سن مناسب تماشای تلویزیون برای کودکان

 

کلام پایانی در مورد تاثیر تلویزیون بر کودکان زیر دو سال

به طور کلی میتوان گفت بنابر تحقیقات صورت گرفته تماشای تلویزیون ربرای کودکان زیر دو سال پیشنهاد نمیشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *