تناسب اندام و تغذیه سالم, فارما مگ

تاثیر انواع مکمل های اچ ام بی

تاثیر انواع مکمل های اچ ام بی در بدنسازی

HMB یا بتا هیدروکسی بتا متیل بوتیرات محصول جانبی تفکیک یا تجزیه اسید آمینه شاخه داری بنام لوسین است. لوسین به طور طبیعی در بدن توسط کبد تولید می شود. محققان دریافته اند که HMB با کاهش تجزیه پروتئین سلول و تولید پیش سازهای تولید کلسترول غشای سلول منجر به افزایش بافت عضلانی می شود. ورزشکاران نسبت به افراد عام به میزان HMB بیشتری نیاز دارند. زیرا بافت عضلانی آن ها طی تمرین های مکرر آسیب دیده و لازم است ترمیم یا مجددا تولید شود به همین دلیل انواع مکمل های اچ ام بی در بدنسازی تاثیر دارند. در این مقاله نحوه عملکرد، فواید و نحوه مصرف اچ ام بی به همراه سایر نکات مهم مورد بررسی قرار گرفته است.

 

مکمل HMB برای بدنسازان

نقش مکمل اچ ام بی در بدن سازی

 

استفاده از مکمل های اچ ام بی در بدنسازی

با وجود اینکه مکمل های بدنسازی جایگزین وعده های غذایی نیستند و نمی توانند مواد مغذی لازم را برای بدن فراهم کنند، اما مصرف آن ها به همراه وعده های غذایی به عضله سازی بیشتر کمک می نمایند. از این رو ورزشکاران به فراخور حجم بدنی شان، تمرین ها و عادات رژیم غذایی خود مکمل مناسب را انتخاب و مورد استفاده قرار می دهند. همچنین مکمل های بدنسازی در انواع مختلف به منظور افزایش یا کاهش وزن، حجیم سازی بدن، تقویت عملکرد سیستم های مختلف بدن و… کاربرد دارند.

مکمل HMB بدلیل محتویات و مواد تشکیل دهنده اش موجب بهبود عملکرد بدن ورزشکاران شده و پس از مکمل کراتین، از جمله مکمل های قوی و پر مصرف به شمار می رود. بر اساس نتایج محققان لوسین به عنوان ماده اصلی مکمل HMB علاوه بر تاثیر کارآمد بر سنتز پروتئین ها، بر سطح گلوکز خون و بهبود وضعیت عضلات نیز بسیار موثر است. همچنین این مکمل دارای ویژگی هایی نظیر تاخیر در عمل تجزیه بافت های ماهیچه ای طی تمرینات، حجیم سازی و تقویت عضلات می باشد.

 

HMB و بدنسازی

تاثیر مکمل HMB در بدنسازی

نحوه عملکرد HMB در بدن

اچ ام بی وظیفه آهسته نمودن روند تجزیه پروتئین و تسریع ساخت پروتئین در زمان ترمیم را دارد. اچ ام بی از اجزای ضروری برای حفظ انسجام غشای سلول عضله، محافظت از آن در برابر صدمه و کمک به بازسازی آن ها می باشد. همچنین این ماده در عضلات ذخیره شده و برای تولید و ترمیم سلول های آن به کار گرفته می شود.

همانطور که میدانیم کلسیم برای حفظ سلامت و استحکام استخوان ها مفید است. اچ ام بی با اتصال به کلسیم پایدارتر شده و بهتر در آب حل می شود. علاوه بر این، بر اساس نتایج مطالعات سرطان، اچ ام بی قادر است مسیر یوبیکوییتین-پروتئازم پروتئولیتیک را که مجموعه ای از واکنش های شیمیایی تجزیه پروتئین عضله است، مهار کند. احتمال از دست دادن بافت توده ای عضلانی ناشی از آسیب دیدگی یا عدم فعالیت بدنی کم است لذا اچ ام بی بوسیله فرآیندهای شیمیایی تولید پروتئین عضله را افزایش می دهد.

ورزشکارانی که با هدف نتایج مطلوب تر تمرینات‌ را دنبال می نمایند، ورزشکاران مسنی که قصد حفظ عضلات‌ را دارند، ورزشکاران مصدومی که برای بهبودی کامل عجله دارند، دوچرخه‌سواران جاده‌ ای، وزنه ‌بردارانی که می‌ خواهند وزن خود را حفظ نمایند، ورزشکاران کراس‌فیت و ورزشکاران ورزش ‌های تیمی از جمله افرادی هستند که مصرف اچ ام بی برای آن ها پیشنهاد می شود.

 

عملکرد HMB در بدن

نحوه عملکرد HMB در بدن

منابع طبیعی حاوی اچ ام بی

بدن انسان روزانه 1 گرم اچ ام بی از اسید های آمینه تولید می نماید. همچنین روزانه حدود 0.5 گرم اچ ام بی از طریق مصرف مواد غذایی مانند ماهی و گربه ماهی، مرکبات، گریپ فروت، آب پنیر، گلوتامین و کربوهیدرات ها برای بدن تامین می شود.

فواید انواع مکمل HMB

تسریع بهبودی

تسریع روند عضله‌‌ سازی

تقویت قدرت بدنی

تقویت استقامت بی ‌هوازی

کاهش تجزیه و عضله‌سوزی (از دست رفتنِ عضلات)

تسریع فرآیند چربی سوزی

پیشگیری و کاهش کوفتگی عضلانی

کاهش کلسترول خون‌

کاهش آسیب به عضلات درگیر در تمرین در افراد آماتور

 

فواید HMB

تسریع چربی سوزی با اچ ام بی

 

انواع مکمل های HMB برای بدنسازی

کپسول اچ ام بی کارن

کپسول بتا هیدروکسی بتا متیل بوتیرات (HMB) کارن (PNC) سنتز پروتئین عضلانی را در بدن ورزشکاران فعال کرده و فاکتور رشد شبه انسولین-1 در عضلات اسکلتی را افزایش دهد. مکمل اچ ام بی جهت افزایش قدرت و حجم عضلات و جلوگیری از تحلیل عضلانی مورد استفاده ورزشکاران قرار میگیرد. این محصول در افراد عادی باعث کاهش حجم توده چربی در بدن می گردد. انواع مکمل اچ ام بی در بدنسازی نیز موثر اند.

قرص اچ ام بی 1000 نوتریمد

قرص اچ ام بی 1000 میلی گرم نوتریمد محصول جانبی تفکیک طبیعی آمینواسیدی به نام Leucine است. به عبارت دیگر می‌توان گفت این ماده متابولیتی از آمینواسید Leucine است. HMB در بدن ما توسط پروتئین موجود در رژیم غذایی تولید می‌شود و مقدار کمی از آن توسط غذایی که می‌خوریم به مصرف می‌رسد. جهت تهیه این محصول میتوانید بر روی عکس آن کلیک بفرمایید.

 

قرص اچ ام بی 1000 نوتریمد

قرص اچ ام بی 1000 نوتریمد

 

قرص اچ ام بی ژن استار

قرص اچ ام بی ژن استار یک مکمل مناسب برای افزایش سنتز پروتئین می باشد. این محصول موجب جلوگیری از تحلیل عضلانی می شود. HMB ریکاوری را افزایش می دهد و برای ترمیم و بازسازی عضلات موثر می باشد. HMB خاصیت عضله سازی و آنابولیکی دارد و می تواند یک جایگزین مجاز برای استروئید ها باشد. این قرص موجب افزایش مدت حالت آنابولیک و جلوگیری از وضعیت کاتابولیک ماهیچه ها خواهد شد.

قرص اچ ام بی فانتوم نوتریشن

قرص اچ ام بی HMB فانتوم نوتریشن از انواع مکمل های اچ ام بی است که در بدنسازی نیز دارای ارزش بسیار بالایی برای بدنسازان می باشد. افرادی که به دنبال افزایش وزن بدون چربی و یا دفع چربی مازاد از سطح ماهیچه ها هستند می توانند از این مکمل استفاده نمایند. اچ ام بی ماده ای است که از متابولیزه شدن آمینواسید ال لیوسین در بدن تولید می شود. مکمل های اچ ام بی فرآیند پروتولیز را کاهش می ‌دهند که فرایند طبیعی تجزیه بافت ماهیچه می ‌باشد که بعد از فعالیتهای شدید فیزیکی نظیر تمرین رخ می‌ دهد. جهت تهیه این محصول میتوانید بر روی عکس آن کلیک بفرمایید.

 

قرص اچ ام بی فانتوم نوتریشن

قرص اچ ام بی فانتوم نوتریشن

 

میزان و نحوه مصرف اچ ام بی

میزان مصرف مکمل اچ ام بی بصورت روزانه 1 الی 3 گرم است تا منجر به تقویت و حفاظت از عضلات و مانع از عضله سوزی شود. اگر مکمل بصورت قرص یا کپسول است مصرف مناسب روزانه آن بین 4 تا 5 کپسول برای هر فرد ورزشکار است. همچنین در روزهای تمرین 3 عدد کپسول 1 ساعت قبل از شروع تمرین و 2 عدد بلافاصله بعد از تمرین پیشنهاد می شود. در سایر روزها بهتر است تعداد 3 کپسول قبل از صبحانه و 2 عدد 30 دقیقه قبل از ناهار مصرف شود. اکیدا توصیه می شود که کپسول ها یا قرص ها با مقدار زیادی آب میل شوند. تاثیر قدرت و اندازه عضله طی مصرف منظم 2 تا 4 هفته بعد از استفاده از مکمل های اچ ام بی قابل مشاهده و اندازه گیری می باشد.

عوارض و تداخلات دارویی با HMB

با وجود آنکه این مکمل، به تازگی معرفی شده است و شناخت عوارض احتمالی آن نیازمند مطالعات بیشتری می باشد، اما تا کنون عارضه جانبی ناشی از مصرف این مکمل در بازه زمانی کوتاه مدت 8 هفته ای گزارش نشده است و برای قلب، کبد و کلیه ضرری ندارد. همچنین دارای تداخلات دارویی خاصی نیست. پیشنهاد می شود مکمل اچ ام بی در زنان باردار و شیرده مصرف نشود.

 

هشدار مصرف مکمل HMB

عوارض و تداخلات دارویی با HMB

 

کلام پایانی

ورزشکاران در بسیاری از فعالیت های ورزشی و بدنسازی به دنبال ترکیبات و مکمل های قوی هستند که مانع از ریزش عضلانی در حین ورزش شود. مکملی که با حفظ توده عضلانی به افزایش توان ورزشکاران کمک نماید. مکمل اچ ام بی یکی از مکمل های ورزشی است که مصرف آن می تواند با جلوگیری از تجزیه عضلانی به بهبود عملکرد در طی فعالیت ورزشی به ساخت توده عضلانی منجر شود. اچ ام بی به عنوان یک متابولیک فعال لوسین، تجزیه پروتئین ماهیچه را کاهش داده و در سلامت عضله تاثیر به سزایی دارد. جهت تهیه مکمل های اچ ام بی و بهره مندی از فواید آن در بدنسازی به وبسایت فارماکالا مراجعه نمایید.

 

در این بخش از مجله فارمامگ با ما همراه باشید با ویدئوی نحوه مصرف مکمل HMB

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 5 =